Короткий опис(реферат):
Мета роботи – розглянути та розкрити особливості соціокультурного «повороту» в науці про зв’язки із
громадськістю на прикладі критики функціоналізму, впливів постмодерну та проблеми культурної апропріації у
ХХІ ст. Методологія дослідження базується на парадигмальному підході в науці, який допомагає виявити
контекст й динаміку переходу від функціональної парадигми, представники якої редукують зв’язки із
громадськістю до «функції управління» та нівелюють потенціал «культурної функції» галузі, до соціокультурної,
в межах якої паблік рилейшнз є впливовою соціальною та культурною практикою у сучасному світі. Також у
статті застосовано методологічний інструментарій Cultural Studies, що допомогло розкрити проблему культурної
апробації у ключі постколоніалізму та роль піар-кампаній у (ре)продукуванні постмодерного розуміння
споживання. Новизна дослідження. У статті вперше розкрито особливості культурного або соціокультурного
«повороту» у науці про зв’язки із громадськістю у контексті критики функціонального підходу. Висновки.
З’ясовано, що соціокультурний «поворот» і пов’язана з ним критика епістемологічних та ідеологічних засад
функціонального підходу, який редукує PR до організаційної функції компаній з метою підвищення їхньої
ефективності та привабливості на ринку, привернули увагу, як дослідників у галузі до методологічного
потенціалу антропології, соціології, постколоніалізму, культуральних студій, фемінізму, політичної економії
тощо, так і вчених з інших дисциплінарних полів до проблеми апробації власного інструментарію в теорії та на
практиці PR. Доведено, що соціокультурний «поворот» – рух думки від розуміння зв’язків із громадськістю як
функціонального процесу в організаційному контексті до їхнього сприйняття в статусі культурної практики та
«посередника» у культурній апропріації, під час творення сенсів й конституювання гіперреального середовища
тощо.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to consider and reveal the peculiarities of socio-cultural “turn” in public relations
science on the example of functionalism critics, postmodern influences, and cultural appropriation in the XXI century.
The research methodology is based on a paradigmatic approach in science that helps to reveal the context and dynamics
of the transition from the functional paradigm, whose representatives reduce public relations to a “management function”
and level the potential of the “cultural function” of the industry, till sociocultural in the measures of which public relations
are an influential social and cultural practice in the modern world. Besides, in the article the Cultural Studies
methodological tool kit was applied that helped to reveal the problem of cultural approbation in the way of post-colonialism and the role of PR campaigns in the (re)production of a postmodern understanding of consumption. Scientific
novelty. For the first time, the article reveals the peculiarities of the cultural or socio-cultural “turn” in the science of
public relations in the context of criticising the functional approach. Conclusions. It was found that the sociocultural “turn” and the related criticism of the epistemological and ideological foundations of the functional approach, which
reduces PR to the organisational function of companies in order to increase their efficiency and attractiveness on the
market, drew the attention of researchers in the field to the methodological potential anthropology, sociology, post-colonialism, cultural studies, feminism, political economy, among others, as well as scholars from other disciplinary fields
to the problem of testing their own tools in PR theory and practice. It was proved that the socio-cultural “turn” is a
movement of thought from understanding public relations as a functional process in an organisational context to its
perception as a cultural practice and “intermediary” in cultural appropriation, in the creation of meanings and constitution
of a hyper-real environment.