Короткий опис(реферат):
Мета роботи спрямована на дослідження культурологічних засад філософії Григорія Сковороди.
Методологія роботи ґрунтується на застосуванні загальновживаних підходів аналізу, синтезу, порівняння.
Дослідження спирається на розуміння значущості культурного контексту феноменів інтелектуальної історії.
Наукова новизна. Аргументується теза про визначальну роль українського бароко у формуванні української
ідентичності. Стверджується думка про причетність народження і дозрівання автентичної духовної та
академічної культури до європейських історичних джерел. Обґрунтовуються основні засади козацького бароко і
їх прояв в творчій спадщині Григорія Сковороди. Висновки. Проаналізовано витоки та особливості культури
бароко. Закцентовано увагу на прагненні бароко до універсальності, намаганні осягнути безкінечність, тяжінні
до динамізму. Підкреслено значення контрастів та антитез в культурі бароко як засобів відтворення динаміки
буття. Досліджено феномен емблеми як засіб, за допомоги якого речі зовнішнього світу вводяться в людське
життя та набувають культурних функцій. Зауважено, що бароко – це час практичної дії, реалізації енергії, пошуку
людиною цієї доби нових форм. Вказано на ту обставину, що Сковорода розвиває розуміння споглядального
відношення як практичну дію, що вимагає не пасивності, а активного ставлення. Вказано на схильність західного
європейського бароко до містичного, есхатологічного переживання світу. Продемонстровано тезу про
оптимістичне значення стилю бароко на території Східної Європи. Показано зв'язок між внеском України в
культуру епохи бароко і філософським переосмисленням Григорієм Сковородою песимістичних проявів епохи
модерну.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the work is to study the cultural foundations of Hryhorii Skovoroda's philosophy. The research
methodology is based on the use of commonly used approaches of analysis, synthesis, and comparison. The study is
based on an understanding of the importance of the cultural context of the phenomenon of intellectual history. Scientific
novelty. The author argues the thesis about the decisive role of the Ukrainian Baroque in the formation of Ukrainian
identity. The author argues that the birth and maturation of authentic spiritual and academic culture is linked to European
historical sources. The basic principles of the Cossack Baroque and their manifestation in the creative heritage of Hryhorii
Skovoroda are substantiated. Conclusions. The origins and features of Baroque culture are analysed. The attention is
focused on the Baroque's desire for universality, the attempt to comprehend infinity, and the attraction to dynamism. The
significance of contrasts and antitheses in Baroque culture as a means of reproducing the dynamics of life is emphasised.
The phenomenon of the emblem as a means by which things of the external world are introduced into human life and
acquire cultural functions is investigated. It is noted that the Baroque is a time of practical action, realisation of energy,
and the search for new forms by a person of this era. It is pointed out that Skovoroda develops an understanding of the
contemplative attitude as a practical action that requires not passivity, but an active attitude. The tendency of the Western
European Baroque to a mystical, eschatological experience of the world is pointed out. The thesis of the optimistic
significance of the Baroque style in Eastern Europe is demonstrated. The author shows the connection between Ukraine's
contribution to Baroque culture and Hryhorii Skovoroda's philosophical rethinking of the pessimistic manifestations of
the modern era.