Короткий опис(реферат):
Мета роботи полягає в обґрунтуванні методологічного принципу дослідження живопису реалізму на
прикладі аналізу картини українського художника Юрія Камишного. Методологія дослідження поєднала
сукупність загальнотеоретичних (аналіз і систематизація матеріалу, теоретичне узагальнення та метод дедукції)
і спеціальних наукових методів (термінологічний, метод аналогій, мистецтвознавчий аналіз, іконографічний
метод). Наукова новизна дослідження переконує у можливості та перевагах застосування міждисциплінарного
підходу щодо розкриття специфіки реалістичного живопису. Обґрунтовано залежність аналізу передумов
виникнення і причин реалізації реалізму в кожній мистецькій епосі, умов його розвитку у добу класичної і
посткласичної соціокультурної парадигми. Зміст поняття «реалізм» розкрито крізь призму гуманітарного знання,
зокрема, історії, філософії, культурології, етнографії, мистецтвознавства, психології, соціології, що дозволило
посилити аналіз творів, виконаних у реалістичній манері реалізму. Висновки. На підставі аналізу ряду визначень
синонімічних термінів «міждисциплінарність», «міждисциплінарний підхід», наявних в українському науковому
дискурсі, обґрунтовано, міждисциплінарність як інтегративний підхід для аналізу творів мистецтва із
взаємозв’язками з іншими сферами гуманітарного знання, запозиченнями і використанням інструментарію
(схеми, моделі, категорії, поняття). Аналізуючи специфіку реалістичного живопису на прикладі твору
українського художника Юрія Камишного «Сонячні пестощі», показано застосування історико-системного
методу (як відповідність політичних, соціальних, культурно-мистецьких умов розвитку). Іконографічний метод
і мистецтвознавчий аналіз дозволили обґрунтувати скомбінованість пейзажного (сільський пейзаж) і побутового
жанрів. Стилістику картини у манері реалізму ХІХ століття, для якої характерне зображення елегійності літнього
сільського життя з уособленням доби дня (полудень). Тут важливим стало зображення листя дерев, які ніби
«втомлені» від палючого сонця. Сонце також представлене з мерехтінням променів на охайно вибіленій хатній
стіні. Іконографічний метод дозволив описати сюжет роботи як екстер’єр типового українського сільського
житла і подвір’я. Метод узагальнення дозволив представити його домінування у творчості художника-реаліста.
Крос-культурний метод застосовано для порівняння сюжетної специфіки картини з сюжетними мотивами
зарубіжних художників-реалістів. Метод етнографічного спостереження дозволив переконатися у типовості
зображення хати для сільської української місцевості.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the study is to substantiate the methodological principle of researching realism painting on the
example of analysing a painting by the Ukrainian artist Yurii Kamyshnyi. The research methodology combines a set of
general theoretical (analysis and systematisation of material, theoretical generalisation and the method of deduction) and
special scientific methods (terminological, method of analogies, art historical analysis, iconographic method). The
scientific novelty of the study convinces of the possibility and advantages of applying an interdisciplinary approach to
reveal the specifics of realistic painting. The dependence of the analysis of the prerequisites for the emergence and reasons for the realisation of realism in each artistic epoch, the conditions of its development in the classical and post-classical
socio-cultural paradigm is substantiated. The content of the concept of "realism" is revealed through the prism of
humanitarian knowledge, in particular, history, philosophy, cultural studies, ethnography, art history, psychology,
sociology, which allowed strengthening the analysis of works performed in the realistic manner of realism. Conclusions.
Based on the analysis of a number of definitions of the synonymous terms "interdisciplinarity" and "interdisciplinary
approach" available in the Ukrainian scientific discourse, interdisciplinarity as an integrative approach to the analysis of
works of art with interconnections with other areas of humanitarian knowledge, borrowings and the use of tools (schemes,
models, categories, concepts) is substantiated. Analysing the specifics of realistic painting on the example of the work of
the Ukrainian artist Yurii Kamyshnyi’s "Sun Caresses", the application of the historical and systematic method (as a
correspondence to the political, social, cultural, and artistic conditions of development) is shown. The iconographic
method and art historical analysis allowed us to substantiate the combination of landscape (rural landscape) and domestic
genres. The style of the painting is in the manner of nineteenth-century realism, which is characterised by the depiction
of the elegance of summer rural life with the personification of the day (noon). The image of the tree leaves, which seem
to be "tired" of the scorching sun, was important here. The sun is also represented with flickering rays on a neatly
whitewashed house wall. The iconographic method made it possible to describe the subject of the work as the exterior of
a typical Ukrainian rural dwelling and yard. The method of generalisation allowed us to present its dominance in the work
of the realist artist. The cross-cultural method was used to compare the plot specifics of the painting with the plot motifs
of foreign realist artists. The method of ethnographic observation allowed us to verify the typicality of the image of a hut
for the rural Ukrainian countryside.