Короткий опис(реферат):
Мета статті – виявити вплив наслідування живописних традицій старих майстрів на творчість
представників сучасного українського реалістичного мистецтва. Методологія дослідження базується на таких
філософських та загальнонаукових підходах, що дали змогу розглянути феномен наслідування в сучасному
українському художньому мистецтві з різновекторних позицій: міждисциплінарний підхід забезпечив
використання при аналізі феномену наслідування останніх теоретичних доробків соціогуманітарних наук;
феноменологічний метод застосовано на етапі розкриття сутності й конкретизації такого феномену, як
наслідування, його трансформацій у сучасному мистецькому просторі. Наукова новизна обумовлена тим, що
акцентуалізовано увагу на окремих чинниках, зокрема і на наслідуванні сучасними українськими художниками
живописних традицій старих майстрів, що безпосередньо впливає на становлення художнього мистецтва
сучасної України. Висновки. Констатовано, що звернення до художньої традиції старих майстрів не є новим
підходом у мистецтві, проте в українському мистецтвознавстві відсутня достатня кількість фундаментальних
наукових розвідок щодо впливу творчості старих майстрів на становлення сучасних українських художників.
З’ясовано, що сучасні мистці виявляють інтерес до скрупульозної деталізації, гладкої манери письма, барокових
складних ракурсів, передають психологізм образів у манері Караваджо, Рембрандта, актуалізуючи класичні
традиції в сучасному живописі. Доведено, що живописна ілюзорність, художньо-композиційні та колористичні
пошуки і навіть універсальні змісти у творах старих майстрів можуть слугувати інспіраціями у творчості В.
Костирка, Є. Равського, О. Глазунова та інших українських художників. Наголошено, що питання наслідування
живописних традицій старих майстрів в українському реалістичному живописі потребує додаткових досліджень,
проте на наш погляд, це є перспективною темою для подальших досліджень в межах мистецтвознавства та
культурології.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to identify the influence of imitation of the painting traditions of old masters on the
work of representatives of contemporary Ukrainian realist art. The research methodology is based on the following
philosophical and general scientific approaches, which made it possible to consider the phenomenon of imitation in
contemporary Ukrainian art from different perspectives: the interdisciplinary approach ensured the use of the latest
theoretical achievements of the social sciences and humanities in the analysis of the phenomenon of imitation; the
phenomenological method was applied at the stage of revealing the essence and concretisation of such a phenomenon as
imitation, its transformations in the contemporary artistic space. The scientific novelty is due to the fact that the attention
is focused on certain factors, including the imitation by contemporary Ukrainian artists of the painting traditions of old
masters, which directly affects the formation of the art of modern Ukraine. Conclusions. It has been stated that the appeal
to the artistic tradition of old masters is not a new approach in art, but Ukrainian art history lacks a sufficient number of fundamental scientific studies on the influence of the work of old masters on the formation of contemporary Ukrainian
artists. It has been found that contemporary artists show interest in scrupulous detail, smooth style of painting, baroque
complex angles, convey the psychology of images in the manner of Caravaggio and Rembrandt, actualising classical
traditions in contemporary painting. It is proved that pictorial illusion, artistic, compositional and colouristic searches,
and even universal meanings in the works of old masters can serve as inspirations in the works of V. Kostyrko, E. Ravskyi,
O. Hlazunov and other Ukrainian artists. It is emphasised that the issue of imitation of the painting traditions of old
masters in Ukrainian realist painting requires additional research, but in our opinion, this is a promising topic for further
research within the framework of art history and cultural studies