Короткий опис(реферат):
Мета статті – дослідити риси стилю класицизм у настінному живописі храмів Києво-Печерської лаври.
Методологія дослідження полягає в комплексному застосуванні історико-культурного, мистецтвознавчого
аналізу, біографічного методу. Наукова новизна роботи. Досліджено реалізацію стилю класицизм у
монументальному живописі Києво-Печерської лаври. Введено в науковий обіг архівні описи розписів, фото,
картограми. На основі архівних джерел досліджено стильові ознаки класицизму в розписах бічного приділа
святого апостола і євангеліста Іоанна Богослова Великої церкви та інтер’єра церкви Різдва Пресвятої Богородиці.
Розкрито, завдяки яким принципам побудови композиції та колориту, а також специфічним декоративним
елементам створювався класицистичний стінопис у компартиментах цих храмів. На основі стильового аналізу та
аналізу архівних документів запропонована робоча гіпотеза для уточнення атрибуції настінного живопису церкви
Різдва Пресвятої Богородиці. Простежено його зв’язок з живописною бароковою декорацією Великої церкви
(Успенського собору). Висновки. Стиль класицизм був представлений у монументальному живописі храмів
Києво-Печерської лаври ХІХ ст. У класицистичному стилі були створені розписи приділа святого апостола і
євангеліста Іоанна Богослова Великої церкви та церкви Різдва Пресвятої Богородиці. Живописні декорації
приділа і церкви формувалися на таких принципах класицистичної композиції, як строга симетрія, спокійний і
чіткий ритм, упорядкована структура, емоційна стриманість. Художник написав низку елементів класицистичної
архітектури, таких як кесони, елементи коринфського ордеру, руст тощо. Він створив ілюзію барельєфів та
ліпного декору завдяки використанню техніки гризайль. Написав ілюзорні позолочені рами різної форми, котрі
облямовували композиції, стилізовані монохромні орнаменти. Обрав домінантами колориту блакитний
(символічний колір Богородиці) та відтінки сірого. Аналіз мистецького стилю та архівних джерел дозволив
висловити робочу гіпотезу щодо авторства і часу створення розписів церкви Різдва Пресвятої Богородиці. Їх, як
і стінопис приділа апостола Іоанна Богослова, виконав Корнілй Волошинов протягом 1837–1838 рр. У сюжетах і
локації композицій стінопису церкви мали місце запозичення з барокової декорації Великої церкви (Успенського
собору).
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to study the features of the classicism style in mural paintings of the Kyiv-Pechersk
Lavra churches. The research methodology based on the complex using of historical and cultural analysis, art study one,
biographical method. The scientific novelty of the study. The implementation of the classicism style in the mural
painting of the Kyiv-Pechersk Lavra is discovered. The archival descriptions of murals, photos, cartograms have been put
into scientific circulation. On the basis of records, the stylistic signs of classicism in the mural paintings of the side-altar
of the St. apostle and evangelist John the Theologian of the Great Church and the interior of the Church of Nativity of the
Most Holy Theotokos have been researched. It has been revealed, thanks to which principles of the construction of
composition and colour, as well as specific decorative elements classicist mural paintings have been created in the
compartments of these churches. On the basis of stylistic analysis and analysis of archival documents, the working
hypothesis for the improvement of the attribution of mural painting of the Church of Nativity of the Most Holy Theotokos
has been proposed. Its connection with the painting baroque decoration of the Great Church (Dormition Cathedral) has
been observed. Conclusions. The classicism style was represented in the mural painting of the Kyiv-Pechersk Lavra churches in the 19th century. The murals of the side-altar of the St. Apostle and evangelist John the Theologian of the
Great Church and the interior of the Church of Nativity of the Most Holy Theotokos were created in the classicism style.
The painting decorations of the side-altar and the church were formed on the general principles of classicist composition,
such as strict symmetry, a calm and clear rhythm, an ordered structure, and emotional restraint. The artist painted a number
of elements of the classicist architecture such as caissons, elements of the Corinthian order, rust, etc. He created the
illusion of bas-reliefs and stucco moulding thanks to the use of the grisaille technique. He painted illusory gilt frames of
various shapes that bordered the compositions, stylized monochrome ornaments. He chose blue (the symbolic colour of
the Theotokos) and shades of gray as dominants for colour. The analysis of the artistic style and records made it possible
to propose the working hypothesis regarding the authorship and time of creation the murals of the Church of Nativity of
the Most Holy Theotokos. They were painted, as well as murals of the side-altar of the St. Apostle John the Theologian
by Kornilіі Voloshynov during 1837–1838. In the mural painting of the church, in the plots and locations of the
compositions there were borrowings from the baroque decoration of the Church (Dormition Cathedral).