Короткий опис(реферат):
Мета статті присвячена аналізу зібрання портретного живопису козацької тематики XVIII–початку ХІХ
століть з колекції Дніпровського художнього музею, з подальшою класифікацією типології жанру і ролі
зазначених творів у розвитку українського портрету. Методологія дослідження базується на поєднанні
загальнонаукових і спеціальних методів пізнання. Провідними засобами дослідницького інструментарію є
аналітичний, історико-хронологічний, системний підходи, що дають можливість ґрунтовно розглянути матеріал
в мистецтвознавчому й історичному контекстах, отримати результати для наступних пошуків з метою уточнення
атрибуції. Наукова новизна дослідження полягає у комплексному вивченні творів окремої колекції портретів
XVIII–початку ХІХ століть з зібрання Дніпровського художнього музею, у якій поруч з відомими історичними
особами (І. Самойлович, І Мазепа І. Скоропадський) бачимо маловідомі постаті (писаря І Невінчаного, єпископа
Йосафа). Визначено їх мистецьке й історичне значення в розвитку національного портретного живопису.
Висновки. Розглянуті у статті вісім портретів фондової колекції згаданого музею, дали можливість автору
дослідити низку портретів козацьких діячів XVIII ст., відстежити важливі факти походження групи творів з
початкового періоду формування музейної збірки зусиллями Дмитра Яворницького. Аналіз характеру портретів
засвідчив присутність в колекції основних жанрових різновидів – ктиторський, епітафійний, свіцький парадний
і камерний типи. Особливо важливим для дослідження є гіпотетичний портрет гетьмана І Мазепи, який
демонструє станкову варіацію ктиторського портрету. Переважна частина розглянутих творів своєю стилістикою
уособлює бароко, натомість «Портрет Павла Руденка» пензля Володимира Боровиковського, виявляє ознаки
класичного портрету. Розглянуті у статті твори уточнюють стилістику національних типажів.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to analyse the collection of Cossack portrait painting of the 18th-early 19th centuries
from the collection of the Dnipro Art Museum, with further classification of genre types and the role of specified works
in the development of Ukrainian portraiture. The research methodology is based on a combination of general scientific
and special methods of cognition. The leading tools of the research toolkit are analytical, historical-chronological, and
systematic, which make it possible to thoroughly consider the material in art history and historical contexts, to obtain
results for further searches in order to clarify attribution. The scientific novelty of the research lies in comprehensive
study of artworks of particular collection of Cossack portraits of the 18th-early 19th centuries from Dnipro Art Museum
collection, in which, next to famous historical figures (I. Samoylovych, I. Mazepa, I. Skoropadsky), we see little-known
images (the scribe I. Nevinchany, the bishop Joseph). Their artistic and historical significance in the development of
national portrait painting is determined. Conclusions. The eight portraits from Dnipro Art Museum collection considered
in the article gave the author opportunity to research a number of portraits of Cossack figures of the 18th century, to trace
important facts of creation of artworks group from first formation period of museum collection by efforts of Dmytro
Yavornytskyi. The character analysis of the portraits proved the presence of main genre varieties in the collection – ktitori,
epitaph, secular ceremonial and chamber types. Particularly important for research is the portrait of Hetman I. Mazepa,
which shows an easel variation of the founder portrait. Most of the considered artworks represent the baroque in their stylistics, instead "Portrait of Pavlo Rudenko" by the brush of Volodymyr Borovikovskyi shows characteristics of a
classical portrait. The artworks considered in the article specify the stylistics of national types.