Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Еволюція китайської інструментально-виконавської школи ХХ – початку ХХІ століття

Show simple item record

dc.contributor.author Чжу, Сиси
dc.date.accessioned 2024-05-10T12:44:50Z
dc.date.available 2024-05-10T12:44:50Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Чжу Сиси. Еволюція китайської інструментально-виконавської школи ХХ – початку ХХІ століття // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 1. С. 387–392. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5478
dc.description The purpose of the work is to determine the prerequisites and evolutionary processes of the development of the instrumental and performing school in China in the 20th – early 21st centuries. Research methods are based on cultural, historical, comparative approaches based on the principles of knowledge of nature and society. The scientific novelty consists in determining the prerequisites and development of the instrumental and performing school in China, as well as comparing the genres and features of their interaction, which contributed to the formation of new forms of music making. Conclusions. Based on the historical and musicological analysis of the evolution of instrumental and performing arts in China in the 20th and early 21st centuries, it is stated that the development of the phenomenon under study is inseparable from a comprehensive artistic process that covers the entire range of existing genres and forms. At the beginning of the 21st century, Chinese musical culture in general, and its instrumental and performing segment in particular, became an integral part of global musical development, influencing the course of evolution of world musical art. The conducted analysis made it possible to state the rapid growth of all aspects of the instrumental and performing school of the People's Republic of China, the powerful strengthening of the material base, the expansion of the field of education and popularisation of music, the improvement of the quality of training of performing personnel both in China and through the training of Chinese musicians abroad. uk_UA
dc.description.abstract Метою роботи є визначити передумови та еволюційні процеси розвитку інструментально-виконавської школи в Китаї ХХ ‒ початку ХХІ століття. Методи дослідження базуються на культурологічних, історичних, компаративних підходах, що гуртуються на принципах пізнання природи та суспільства. Наукова новизна полягає у визначенні передумов та розвитку інструментально-виконавської школи в Китаї, а також співставленні жанрів та особливостей їх взаємодії, які сприяли формуванню нових форм музикування. Висновки. На основі історико-музикознавчого аналізу еволюції інструментально-виконавського мистецтва в Китаї ХХ – початку ХХІ століття зазначено, що розвиток досліджуваного явища невід’ємний від усебічного художнього процесу, що охоплює весь спектр існуючих жанрів та форм. На початку XXI століття, китайська музична культура загалом, і її інструментально-виконавський сегмент зокрема, стали невід'ємною частиною загальносвітового музичного розвитку, що впливають на перебіг еволюції світового музичного мистецтва. Проведений аналіз дозволив констатувати про стрімке зростання всіх сторін інструментально-виконавської школи КНР, потужне зміцнення матеріальної бази, розширення сфери освіти та популяризації музики, підвищення якості підготовки виконавських кадрів як у Китаї, так і шляхом підготовки китайських музикантів за кордоном. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject еволюція uk_UA
dc.subject китайська інструментально-виконавська школа uk_UA
dc.subject народні традиції uk_UA
dc.subject виконавство uk_UA
dc.subject інструментальна музика uk_UA
dc.subject періоди uk_UA
dc.subject історія uk_UA
dc.subject жанри uk_UA
dc.subject стилі uk_UA
dc.subject підготовка музикантів uk_UA
dc.subject освіта uk_UA
dc.subject репертуар uk_UA
dc.title Еволюція китайської інструментально-виконавської школи ХХ – початку ХХІ століття uk_UA
dc.title.alternative Evolution of Chinese Instrumental and Performing School of the 20th – Early 21st Century uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account