dc.contributor.author |
Kuznietsova, Anastasiia |
|
dc.contributor.author |
Кузнєцова, Анастасія Василівна |
|
dc.date.accessioned |
2024-05-21T09:50:55Z |
|
dc.date.available |
2024-05-21T09:50:55Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.citation |
Kuznietsova, A. (2024). Formation and use of audiovisual documents: Directions and forms. Library Science. Record Studies. Informology. 20(1), 36-40. doi: 10.63009/lsrsi/1.2024.36. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5488 |
|
dc.description |
Метою статті є дослідити напрями і форми використання аудіовізуальних документів в
архівах України. Методологічну основу статті становили такі методи: абстрактно-логічний, аналізу,
джерелознавчого пошуку, класифікаційний, когнітивний, синтезу, узагальнення. Застосовано такі підходи
наукового пізнання, як діалектичний об’єктивності та структурно-функціональний. Наукова новизна
статті полягає представленні особливостей функціонування аудіовізуальних документів в українських
архівах. Виокремлені такі напрями використання аудіовізуальних документів: інформаційний, навчальний,
культурно-освітній, науковий. Представлені такі форми залучення архівних аудіовізуальних документів:
організація онлайн-виставок, підготовка радіо і телепередач, створення аудіовізуального продукту для
представлення в мережі Інтернет. Виставкова робота як форма використання архівних аудіовізуальних
документів має свої особливості – експонування, наприклад, фотодокументів в оригіналах чи копіях.
Запропонований матеріал збагачує теорію сучасного архівознавства про зміну ролі архівів України,
які накопичили значний фонд кіно-, аудіо-, фото-, відеозаписів. Висновки. Аудіовізуальні документи як
носії кінофотофоновідеоінформації характеризують зображення та звук, що зумовлюють специфіку
побутування в актуальному середовищі користування або потенційно такому можливому, пролонгованому
в часі, тобто їх збереження в колекціях, фондах архівів, бібліотек, музеїв, інших установ. Виявлені два
важливих напрями в діяльності аудіовізуальних архівів України – збереження документів та надання до
них доступу широкому колу користувачів. Робота над медіапроєктами передбачає тісну співпрацю архівів і
посередників (розробників проєктів) у використанні інформаційних ресурсів аудіовізуальних документів:
вибір тематики, розроблення сценарію, підготовка текстового супроводу, відбір і копіювання документів,
але основна аналітико-синтетична робота залишається за архівістами. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
The purpose of the article is to investigate the directions and forms of the use of audiovisual documents
in the archives of Ukraine. The methodological basis of the article was the following methods: abstract-logical,
analysis, source research, classification, cognitive, synthesis, generalisation. Such approaches of scientific
knowledge as dialectical objectivity and structural-functional are applied. The scientific novelty of the article
lies in the presentation of the peculiarities of the functioning of audiovisual documents in Ukrainian archives.
The following areas of use of audiovisual documents are distinguished: informative, educational, cultural and
educational, scientific. The following forms of engagement of archival audiovisual documents are presented:
organisation of online exhibitions, preparation of radio and television broadcasts, creation of an audiovisual product
for presentation on the Internet. Exhibition work as a form of using archival audiovisual documents has its own
characteristics – exhibiting, for example, photo documents in originals or copies. The proposed material enriches
the theory of modern archival science about the changing role of the archives of Ukraine, which have accumulated
a significant fund of film, audio, photo, and video recordings. Conclusions. Audiovisual documents as carriers of
film, photophone, and video information characterise the image and sound that determine the specifics of living
in the actual environment of use or potentially such a possible one prolonged in time, that is, their preservation
in collections, archive funds, libraries, museums, and other institutions. Two important directions in the activity
of audiovisual archives of Ukraine were identified – preservation of documents and providing access to them to a
wide range of users. Work on media projects involves the close cooperation of archives and intermediaries (project
developers) in the use of information resources of audiovisual documents: choosing a topic, developing a script,
preparing textual support, selecting and copying documents, but the main analytical and synthetic work remains
with archivists. |
uk_UA |
dc.language.iso |
en |
uk_UA |
dc.subject |
document |
uk_UA |
dc.subject |
audiovisual documents |
uk_UA |
dc.subject |
archives of Ukraine |
uk_UA |
dc.subject |
media space |
uk_UA |
dc.subject |
information resource |
uk_UA |
dc.subject |
information |
uk_UA |
dc.subject |
digital technologies |
uk_UA |
dc.subject |
документ |
uk_UA |
dc.subject |
аудіовізуальні документи |
uk_UA |
dc.subject |
архіви України |
uk_UA |
dc.subject |
інформаційний ресурс |
uk_UA |
dc.subject |
інформація |
uk_UA |
dc.subject |
цифровізація |
uk_UA |
dc.subject |
цифрові технології |
uk_UA |
dc.title |
Formation and use of audiovisual documents: Directions and forms |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Формування та використання аудіовізуальних документів: напрями і форми |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |