Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Підтекст у кульмінаційному діалозі як режисерський метод уникнення мелодраматичних штампів

Show simple item record

dc.contributor.author Хіміч, Андрій Вікторович
dc.date.accessioned 2024-05-22T11:51:08Z
dc.date.available 2024-05-22T11:51:08Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Хіміч А. В. Підтекст у кульмінаційному діалозі як режисерський метод уникнення мелодраматичних штампів // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 1. С. 423–427. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5502
dc.description The purpose of the article is to analyse the presentation of melodramatic clichés in the genre structures of melodrama; to compare the climactic scenes of melodramas and to highlight the problem of melodramatic character of the dialogue in the climax of the film; to prove that the subtext is one of the tools to reduce the pathetic nature of melodrama. The research methodology. The study of directors' methods of avoiding melodramatic clichés in the dialogue in the climax of the film required a comprehensive application of art historical and cultural scientific methods. The following methods were used in the course of the research: systematic-analytical method (for studying and analysing the genre structures of melodramas), comparative method (for comparing the climaxes of genre and art-house melodramatic climaxes), and classification method (for generalising and systematising the findings). The scientific novelty lies in the attempt to comprehend the climax scenes of genre and author's art-house melodramas for the presence of melodramatic clichés, to typify clichéd dialogues and directorial methods to avoid them. Conclusions. In this study, the culminating scenes of melodramas were analysed, and melodramatic cliches were identified. Upon comparing these scenes, it was found that dialogue is one of the factors contributing to the stereotypical melodrama. Films without such cliches were proposed for analysis. The films of Paul Thomas Anderson were used as an example to demonstrate the effectiveness of using dialogue with subtext, which is one of the tools to avoid excessive sentimentality in melodrama. It was concluded that the re-interpretation of other melodramatic cliches by directors is a promising direction for further research in the genre of melodrama. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи. Проаналізувати прояв мелодраматичних штампів у жанрових структурах мелодрами, а також порівняти кульмінаційні сцени мелодрам та вивести проблему мелодраматичності кульмінаційного діалогу. Довести, що підтекст є одним з інструментів зниження патетичності мелодрами. Методологія роботи. Дослідження режисерських методів уникнення мелодраматичних штампів у кульмінаційному діалозі у своїй методологічній основі вимагало комплексного застосування мистецтвознавчих та культурологічних наукових методів. У процесі роботи використовувалися такі методи: системно-аналітичний метод (для вивчення та аналізу жанрових структур мелодрам), порівняльний метод (для порівняння кульмінацій жанрових та артгаузних мелодраматичних кульмінацій), метод класифікацій (для узагальнення та систематизації висновків). Наукова новизна полягає в реалізації спроби осмислення кульмінаційних сцен жанрових та авторських артгаузних мелодрам на наявність мелодраматичних штампів, типологізації клішованих кульмінаційних діалогів та режисерських методів їх уникнення. Висновки. У результаті дослідження було проаналізовано кульмінаційні сцени мелодрам та виявлено мелодраматичні штампи. Під час порівняння кульмінаційних сцен мелодрам було виведено, що діалог є одним із факторів клішованої мелодраматичності. Запропоновано до аналізу фільми з відсутністю штампів в кульмінації. На прикладі фільмів Пола Томаса Андерсона показано доцільність використання діалогу з підтекстом, який є одним з інструментів уникнення зайвої патетичності мелодрами. Зроблено висновок, що авторське переосмислення режисерів інших мелодраматичних штампів є перспективним для подальших наукових досліджень жанру мелодрами. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject мелодрама uk_UA
dc.subject кримінальна сцена uk_UA
dc.subject підтекст uk_UA
dc.subject творчість Пола Томаса Андерсона uk_UA
dc.subject мелодраматичність uk_UA
dc.title Підтекст у кульмінаційному діалозі як режисерський метод уникнення мелодраматичних штампів uk_UA
dc.title.alternative Subtext in the dialogue in climax of a film as a directorial method for avoiding melodramatic clichés uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account