Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Аранжування як засіб творчої адаптації музичного матеріалу фільму

Show simple item record

dc.contributor.author Сошальський, Олександр Юрійович
dc.date.accessioned 2024-07-17T11:46:56Z
dc.date.available 2024-07-17T11:46:56Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Сошальський О. Ю. Аранжування як засіб творчої адаптації музичного матеріалу фільму // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 2. С. 321–326. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5609
dc.description The purpose of the article is to provide a scientific substantiation of the essence and significance of arrangement in film music scoring. The methodology of research is based on the integrated application of methods of analysis, comparison, generalisation, and systematisation. The scientific novelty of the results obtained is that the essence of arrangement as a process and result of creative adaptation of film music is substantiated; the main aspects of classical arrangements, that should be taken into account by a film composer when creating an electronic score, is defined; artistic and aesthetic principles of film music arrangement are proposed. Conclusions. Arranging music for a film is a complex creative process based on the principles of symphonism and carried out by means of instrumentation, transcription, compilation, and composition of musical material. The main methods of arrangement are harmonisation and instrumentation of new compositions and creation of original interpretations of well-known musical works in modern styles. Arranging film music involves a combination of classical composition and instrumentation techniques with modern music computer technologies, which contributes to the creation of high-quality music content. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті полягає у науковому обґрунтуванні сутності та значення аранжування в музичному оформленні фільму. Методологія дослідження ґрунтується на комплексному застосуванні методів аналізу, порівняння, узагальнення, систематизації. Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що: обґрунтовано сутність аранжування як процесу та результату творчої адаптації музичного матеріалу фільму; визначено основні аспекти класичного аранжування, які мають бути враховані кінокомпозитором у створенні електронної партитури; запропоновано художньо-естетичні принципи аранжування музики кіно. Висновки: 1) аранжування музики до фільму є складним творчим процесом, який ґрунтується на принципах симфонізму та здійснюється засобами інструментування, перекладення, компілювання і компонування музичного матеріалу; 2) основними методами аранжування є гармонізація й інструментування нових композицій та створення оригінальних інтерпретацій відомих музичних творів у сучасних стилях; 3) аранжування музики кіно передбачає поєднання техніки класичної композиції та інструментування із сучасними музичними комп’ютерними технологіями, що сприяє створенню якісного музичного контенту. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject музика кіно uk_UA
dc.subject аранжування uk_UA
dc.subject нструментування uk_UA
dc.subject творча адаптація uk_UA
dc.subject музичний матеріал uk_UA
dc.subject кінокомпозитор uk_UA
dc.title Аранжування як засіб творчої адаптації музичного матеріалу фільму uk_UA
dc.title.alternative Arrangements as a means of creative adaptation of film music uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account