Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Чжан, Цзюньсун | |
dc.date.accessioned | 2024-07-17T12:20:11Z | |
dc.date.available | 2024-07-17T12:20:11Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Чжан Цзюньсун. Нові тенденції жанрової еволюції романтичної фортепіанної сонати: соната Еs-Dur D 568 Ф. Шуберта // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 2. С. 349–354. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5614 | |
dc.description | The purpose of this work is to reveal the genre-stylistic specificity of Franz Schubert's Piano Sonata in E flat major, D 568 in the context of the genre evolution of the romantic piano sonata. The research methodology consists in the application of general scientific methods, as well as special methods of modern musicology: musicological and historical; source scientist; genre and style; generalising. The leading methods of work were musical-textological and structural- functional, aimed at identifying the main cyclical and stylistic features of Franz Schubert's piano sonata E flat major, D 568. The scientific novelty of the work consists in understanding Franz Schubert's new approach to the interpretation of the sonata cycle, which reflects the searches of the early romantic and reflects romanticism, and a thorough study of the composer's piano sonata in E flat major, D 568. Conclusions. It is proved that Franz Schubert's sonata in E flat major testifies to a new approach to the sonata cycle and genre evolution of the romantic piano sonata, which reflects romantic philosophy. This is already a four-part sonata, where only the second part differs tonally, the rest of the parts are created in the main key. The three parts of the cycle are written in different types of sonata form: the first part is in sonata form; the second part is in a three- to five-part form with sonata and rondal features; the finale is in sonata form with an episode instead of an elaboration. Many elements are characterised by polytheism and tonal determination. In the first part, connections and connecting constructions of the contrasting type, with which all the themes of the sonata form are combined, are of great importance. The second part of the piano sonata is the only one created in the minor key, which corresponds to the VI degree and brings a mournful but calm mood. The third part of the sonata is a fairly traditional Menuetto, written in the main key. The finale is characterised by polytheism, but not contrast, which complements the single lyrical and dance image. | uk_UA |
dc.description.abstract | Мета роботи – виявити жанрово-стильову специфіку Сонати для фортепіано Еs-dur, D 568 Франца Шуберта в контексті жанрової еволюції романтичної фортепіанної сонати. Методологія дослідження полягає в застосуванні загальнонаукових методів, а також спеціальних методів сучасного музикознавства: музикознавчо- історичного; джерелознавчого; жанрово-стильового; узагальнюючого тощо. Провідними методами роботи стали музично-текстологічний та структурно-функціональний, спрямовані на виявлення основних циклічних та стильових особливостей фортепіанної сонати Еs-dur, D 568 Франца Шуберта. Наукова новизна роботи полягає в осмисленні нового підходу Франца Шуберта до трактування сонатного циклу, що відображає пошуки раннього романтика і відбиває романтизм та ґрунтовному аналізі фортепіанної сонати Еs-dur, D 568 композитора. Висновки. Доведено, що соната Франца Шуберта Еs-dur засвідчує новий підхід до сонатного циклу та жанрову еволюцію романтичної фортепіанної сонати, котра відображає романтичну філософію. Це вже чотиричастинна соната, де тонально відрізняється лише друга частина, решта частин створені в основній тональності. Три частини циклу написані у різних видах сонатної форми: перша частина – сонатна форма; друга частина – у формі три- п'ятичастинній із рисами сонатності та рондальності; фінал – у сонатній формі з епізодом замість розробки. Для багатьох елементів характерна багатотемність та тональна визначеність. У першій частині велике значення мають зв'язки та сполучні побудови контрастного типу, з якими поєднуються всі теми сонатної форми. Друга частина фортепіанної сонати єдина створена в мінорній тональності, що відповідає VI ступеню та вносить скорботний, але спокійний настрій. Третя частина сонати – досить традиційний Menuetto, написаний в основній тональності. Для фіналу характерна багатотемність, але не контрастна, яка доповнює єдиний лірико-танцювальний образ. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | романтизм | uk_UA |
dc.subject | принципи мислення | uk_UA |
dc.subject | стиль | uk_UA |
dc.subject | композиторська творчість | uk_UA |
dc.subject | сонатний цикл | uk_UA |
dc.subject | фортепіанна соната | uk_UA |
dc.subject | музичний тематизм | uk_UA |
dc.title | Нові тенденції жанрової еволюції романтичної фортепіанної сонати: соната Еs-Dur D 568 Ф. Шуберта | uk_UA |
dc.title.alternative | New tendencies of genre evolution of romantic piano sonata: F. Schubert's Sonata E flat major D 568 | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |