Короткий опис(реферат):
Мета дослідження – визначити стильове призначення композицій Дж. Раттера, зроблених у різні роки, але
об’єднаних духовним жанровим показником, який від початку минулого століття виділив різножанрову
продукцію композиторів Англії, від Е. Елгара до Б. Бріттена, У. Уолтера, М. Тіппетта і вчителя Раттера –
Дж. Тавенера. Методологічною основою дослідження виступає інтонаційний підхід, як він зазначився у роботах
послідовників Б. Асаф’єва в Україні (див.публікації Д. Андросової, О.Маркової, О. Муравської, А. Соколової), а
також з опорою на розробки хорового виконавства одеської школи (праці В. Луговенко, Г. Шпак, інших
науковців). Наукова новизна роботи зазначається в оригінальності подання смислу стильових дифузій хорової
спадщини Англії ХХ століття від некласичних зрізів до поставангардної еклектики зламу ХХ-ХХІ століть і
базовості розуміння в них національної церковної виражальної складової, яка надавала й надає самостійного
стильового смаку відповідним типологічним поєднанням, співвідносним із ігровою мозаїчністю поставангарду й
пост-поставангарду сьогодення. Висновки. Стильова еклектика необарокових побудов минулого віку і
неоготичні спрямування початку ХХІ століття угрунтовані, по-перше, релігійно-вжитковою засвоєністю
продуктів Англійського відродження ХХ сторіччя як другого кельтського Відродження на землях Британії-Англії
на тлі буття поствікторіанських спрямувань до ірландсько-бритських православних витоків національної
культури. А, по-друге, вказана угрунтованість духовно-хорової творчості Англії на початку ХХІ століття і в її
межах висунення таких споріднених обставинами життя і творчості майстрів як Дж. Тавенер і Дж. Раттер
неоготичними тенденціями «поглинання» художньої самодостатності компенсативно-соціальною потребою в
композиціях, які стоять на «пограниччі» духовно-прикладної і духовної сфер і в яких зосереджуються
антитетичні спрямування стилів та видів творчості, аж до торжества в творах Дж. Раттера повноти популярного
мислення в ракурсі серйозності духовної славильності хоралів-антемів
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the research is to determine the stylistic purpose of J. Rutter's compositions, made in different years,
but united by a spiritual genre indicator, which since the beginning of the last century has distinguished the multi-genre
productions of English composers, from E. Elgar to B. Britten, W. Walter, M. Tippett and Rutter's teacher - J. Tavener.
The methodological basis of the study is the intonation approach, as it was noted in the works of B. Asaf'ev's followers
in Ukraine (see the publications of D. Androsova, O. Markova, O. Muravska, A. Sokolova), as well as based on the
development of choral performance of the Odessa school (the works of V. Lugovenko, H. Shpak, other scientists). The
scientific novelty of the work is noted in the originality of the presentation of the meaning of the stylistic diffusions of
the choral heritage of England of the 20th century, from non-classical sections to the post-avant-garde eclecticism of the
break of the 20th-21st centuries and the basic understanding of the national church expressive component in them, which
provided and provides an independent stylistic taste with a corresponding typological combination, corresponding to the
playful mosaic of post-avant-garde and post-post-avant-garde today. Conclusions. The stylistic eclecticism of the neo-
baroque buildings of the past century and the neo-Gothic trends of the beginning of the 21st century is based, firstly, on the religious and practical assimilation of the products of the English Renaissance of the 20th century as the second Celtic
Renaissance on the lands of Britain-England against the background of the existence of post-Victorian trends towards the
Irish-British Orthodox origins of national culture. And, secondly, the validity of the spiritual and choral work of England
at the beginning of the 21st century and within its limits the nomination of such masters as J. Tavener and J. Rutter related
by the circumstances of their life and work to the neo-gothic tendencies of "absorption" of artistic self-sufficiency by the
compensatory social need for compositions is indicated , which stand on the "borderline" of the spiritual-applied and
spiritual spheres and in which the antithetical directions of styles and types of creativity are concentrated, up to the triumph
in the works of J. Rutter of the fullness of popular thinking in the perspective of the seriousness of the spiritual glory of
chorale-anthems.