Короткий опис(реферат):
Мета статті – виявити і проаналізувати композиційні аналогії в новому живописі церков Києво-Печерської
лаври початку 2000-х. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-культурного і
мистецтвознавчого аналізу, емпіричного спостереження. Наукова новизна роботи. Проведено
мистецтвознавчий аналіз композиційних аналогій у храмових декораціях Києво-Печерської лаври, створених за
новими програмами на початку 2000-х. У розписах та іконах церкви на честь ікони Божої Матері «Живоносне
Джерело» досліджено аналогії з шанованими православними іконами, а також з іконами та розписами лаврських
церков 1890-х – 1910-х (на основі архівних візуальних джерел). У розписах вівтаря церкви Всіх преподобних
отців Печерських виявлено та проаналізовано аналогії з композиціями на архівних фото, введених в науковий
обіг. Простежено сюжетний, іконографічний, академічний зв’язок живопису початку 2000-х з лаврським
живописом кінця ХІХ – початку ХХ ст. Досліджено трансформації первинних композицій у розписах початку
2000-х. Висновки. У живописній декорації церкви на честь ікони Божої Матері «Живоносне Джерело» (початок
2000-х) О. Боровик і художники використали як образотворчий ключ аналогії творів лаврського іконопису,
монументального живопису 1890 –1910-х, а також особливо шанованих православних ікон. Серед них були ікони
(Г. Попов) та розписи (І. Їжакевич) церкви Преподобних Антонія і Феодосія Печерських з Трапезною палатою
(початок ХХ ст.), монументальна живописна композиція Великої церкви (В. П. Верещагін, 1897–1901).
У декорації храму Всіх преподобних отців Печерських (2002) художники на чолі з О. Боровиком для стінопису
вівтаря обрали композиції на архівних фото з колекції Національного заповідника «Києво-Печерська лавра».
Композиційні аналогії виконані на основі спільної образотворчої мови зразків та сучасного живопису, мови
академічного живопису. Художники продовжили академічну традицію в храмовому живописі Києво-Печерської
лаври. Композиційні аналогії реалізувались як цитування ікон, композицій стінопису повністю або фрагментарно
з локальними змінами. Інколи нові розписи набували нового символічного та емоційного звучання.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to enucleate and analyse the compositional analogies in the Kyiv-Pechersk Lavra’s
churches new painting, the early 2000s. The research methodology is based on historical and cultural analysis, art study
analysis, and empirical observation. The scientific novelty of the study. The author performed the art study analysis of
compositional analogies in the Kyiv-Pechersk Lava’s church decorations created according to new programmes in the
early 2000s. In the paintings and icons of the Church in Honour of the Icon of the Mother of God ‘The Life-Giving
Spring’, she observed analogies with the revered Orthodox icons, as well as with the icons and paintings of the Lavra
churches of the 1890s – 1910s (based on archival visual sources). As for the altar mural paintings in the Church of All
Venerable Fathers of Pechersk, she revealed and analysed analogies with compositions on archival photos introduced into
scientific circulation. She studied the plot, iconographic, academic connection of the painting of the early 2000s with the
Lavra’s painting of the late 19th and early 20th centuries. The author observed the transformations of primary
compositions in the mural paintings of the early 2000s. Conclusions. In the painting decoration of the Church in Honour
of the Icon of the Mother of God ‘The Life-Giving Spring’ (the early 2000s), O. Borovyk and the artists used analogies
of the Lavra’s icon painting, mural painting of the 1890s – 1910s, as well as highly revered Orthodox icons as an artistic key. Among them were icons (H. Popov) and murals (I. Yizhakevich) of the Church of Venerable Anthony and
Theodosius of Pechersk with the Refectory Chamber (beginning of the 20th century), the mural composition of the Great
Church (V. P. Vereshchagin, 1897–1901). In the decoration of the Church of All Venerable Fathers of Pechersk (2002),
artists under the supervision of O. Borovyk chose compositions from archival photos from the collection of the National
Preserve ‘Kyiv-Pechersk Lavra’. Compositional analogies are performed on the basis of the common visual language of
samples and modern painting, the language of academic painting. The artists continued the academic tradition in the
church painting of the Kyiv-Pechersk Lavra. The compositional analogies were implemented as citation of icons, mural
compositions in full or in fragments with local changes. Sometimes the new murals took on a new symbolic and emotional
sound