Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Сиваш, Ілона Олегівна
dc.date.accessioned 2024-07-30T12:26:12Z
dc.date.available 2024-07-30T12:26:12Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Сиваш І. О. Мотиви етнодизайну в сучасній візуальній культурі // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 2. С. 131–138. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5637
dc.description The purpose of the article is to reveal the role of ethnodesign in the formation of specifically Ukrainian features in modern visual culture, which contributes to self-identification and consolidation of the Ukrainian nation. The research methodology is based on methods of analysis and synthesis, comparison and generalisation, a cross-cultural approach, which made it possible to establish signs of national and cultural identification in modern design creativity, which are the driving force for socio-cultural changes, to unify Ukrainian society. The scientific novelty of the article lies in the actualisation of the role of ethnodesign in providing modern visual culture with national features, which is important in the current wartime conditions, when the issue of Ukrainian national identity has become particularly acute. Conclusions. Visual identification of national culture requires the creation of an environment that reflects the cultural values, traditions and heritage of the nation. Ethnodesign plays an important role in preserving the identity of the people, as it embodies cultural and traditional values in various spheres of life. This, in particular, occurs through the application, quoting and reinterpretation of traditional Ukrainian motifs, colour palette, elements of national symbols, fonts with a Ukrainian historical visual basis, images of national traditions and rituals. Graphic design is the driving force of visual communication today. It reflects the prevailing ideology, social norms and cultural transformations. The use of ethnodesign in business is a way to emphasise its belonging to the self-sufficient Ukrainian nation rich in cultural traditions and to attract the attention of the audience with the help of "Ukrainisation" of such aspects as: logo, advertising, packaging, products, social media and websites, corporate events and activities. The influence of graphic design is not limited to commerce, it is also a powerful tool for socio-cultural changes, to the consolidation of Ukrainian society. The rethought and modernised style of ethnodesign brings it to the level of cross-culturalism. The digital revolution brought ethnic design to a new level, opened up opportunities for unlimited experiments with typography, colours, layouts. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – виявити роль етнодизайну у формуванні питомо українських рис у сучасній візуальній культурі, що сприяє самоідентифікації та консолідації української нації. Методологія дослідження базується на методах аналізу і синтезу, зіставлення та узагальнення, кроскультурному підході, що дали можливість встановити ознаки національно-культурної ідентифікації в сучасній дизайн-творчості, які є рушієм для соціально-культурних змін, до об’єднання українського суспільства. Наукова новизна статті полягає в актуалізації ролі етнодизайну в наданні сучасній візуальній культурі національних рис, що важливо в нинішніх воєнних умовах, коли питання української національної ідентичності постало особливо гостро. Висновки. Візуальна ідентифікація національної культури потребує створення середовища, що відображає культурні цінності, традиції та спадщину нації. Етнодизайн відіграє важливу роль у збереженні ідентичності народу, оскільки він втілює культурні та традиційні цінності в різних сферах життя. Це, зокрема, відбувається шляхом застосування, цитування та переосмислення традиційних українських мотивів, колірної палітри, елементів національної символіки, шрифтів з українською історичною візуальною основою, зображень національних традицій та обрядів тощо. Графічний дизайн на сьогодні є рушійною силою візуальної комунікації. Він відображає панівну ідеологію, суспільні норми та культурні трансформації. Використання етнодизайну в бізнесі є способом підкреслити його належність до самодостатньої багатої на культурні традиції української нації та привернути увагу аудиторії за допомогою «українізації» таких аспектів, як: логотип, реклама, упаковка, продукти, соціальні медіа та вебсайти, корпоративні події та заходи. Вплив графічного дизайну не обмежується комерцією, це також потужний інструмент для соціально-культурних змін, до консолідації українського суспільства. Переосмислена та осучаснена стилістика етнодизайну виводить його на рівень кроскультурності. Цифрова революція вивела етнодизайн на новий рівень, відкрила можливості для необмежених експериментів з типографікою, кольорами, макетами. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject етнодизайн uk_UA
dc.subject візуальна культура uk_UA
dc.subject дизайн-творчість uk_UA
dc.subject самоідентифікація нації uk_UA
dc.subject національна символіка uk_UA
dc.title Мотиви етнодизайну в сучасній візуальній культурі uk_UA
dc.title.alternative Motives of Ethnodesign in Modern Visual Culture uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу