dc.contributor.author |
Бабій, Ігор Леонідович |
|
dc.date.accessioned |
2024-07-30T12:40:56Z |
|
dc.date.available |
2024-07-30T12:40:56Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.citation |
Бабій І.Л. Продюсування як інструмент популяризації українського фотомистецтва в глобальному культурно-мистецькому просторі // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 2. С. 145–151. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5639 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to explore the key aspects activity of a producer's role as an organiser of a photography
project and the popularisation of a photographer's creativity in the global cultural-art space. The research methodology
involves the application of a combination of methods: analytical – for understanding the literature on the topic of the
article, dissecting the research object into components for detailed study of its structure and internal connections; semantic
– for determining meanings and interpreting linguistic units, studying content aspects in the context in which they are
used; comparative – for studying project activities in photo art and other forms of art and comparing them; action research
– for involving the researcher directly in the processes they study, allowing them to influence these processes and
simultaneously analyse the impact of their actions. This approach enabled the exploration of the issue of integrating
creative photographic works into the cultural-art space at national and international levels. The scientific novelty lies in
the systematic generalisation of the characteristics of a successful artistic photo project and in identifying the role of the
photography producer in it, introducing the scientific term of “photography producer” and “art elevator” into the scientific
discourse. Conclusions. Based on the study of the role of the photography producer in an artistic photography project,
his role in popularising the creativity of the photographer is highlighted. Factors influencing the process of presenting
fine art photography have been analysed, which include the necessary synergistic communicative relationship of the photography producer with the author (artist) and all participants of the photography project, in which the photography
producer plays a leading role and possesses key factors for successful execution of the photography project such as:
influence on the creative content and quality of presentation of photographs, logistics, communication, marketing. It is
asserted that analysing the practice of photography production in Ukraine helps to define conditions that foster the
presentation and sale of Ukrainian photography art, allowing for the integration of Ukrainian photo art not only into the
national but also into the international cultural-art space, making it part of the global visual culture. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета статті спрямована на дослідження ключових аспектів діяльності продюсера в ролі організатора
фотопроєкту та популяризації творчості фотохудожника в глобальному культурно-мистецькому просторі.
Методологія дослідження передбачала застосування сукупності методів: аналітичного – для узагальнення
результатів існуючих наукових праць за темою статті, структурування головних контекстів і зв’язків між ними;
семантичного – для визначення значень та інтерпретації термінів; компаративного – для інтерпретування
здобутків проєктної діяльності у фотомистецтві; action research – для залучення дослідника у практичний аспект
досліджуваних процесів, з метою практичних спостережень і впливу на них. Такий підхід дав змогу дослідити
проблематику інтеграції творчих фоторобіт у культурно-мистецький простір на національному і міжнародному
рівнях. Наукова новизна полягає в системному узагальненні ознак успішного мистецького фотопроєкту та
виявленні ролі фотопродюсера в ньому, запровадження понять «фотопродюсер» і «мистецький ліфт» у науковий
дискурс. Висновки. На основі дослідження ролі фотопродюсера в мистецькому фотопроєкті, розкрита його роль
у популяризації творчості фотохудождника. Проаналізовано чинники, які впливають на процес представлення
художньої фотографії, що містить у собі необхідний синергічний комунікативний зв’язок фотопродюсера з
автором (митцем) й усіма учасниками фотопроєкту, де фотопродюсер відіграє провідну роль і володіє ключовими
факторами для досягнення успіху в проведенні фотопроєкту такими як: вплив на творче наповнення і якість
представлення фотографій, логістика, комунікація, маркетинг. Стверджено, що аналіз практики
фотопродюсерства в Україні дає змогу окреслити умови, які сприяють презентації і продажу української
художньої фотографії, дають можливість інтегрувати українське фотомистецтво не лише у вітчизняний, а й у
міжнародний культурно-мистецький простір, що робить його частиною глобальної візуальної культури |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
фотопроєкт |
uk_UA |
dc.subject |
фотопродюсер |
uk_UA |
dc.subject |
фотохудожник |
uk_UA |
dc.subject |
мистецький ліфт |
uk_UA |
dc.subject |
візуальна культура |
uk_UA |
dc.subject |
фотомистецтво |
uk_UA |
dc.subject |
культурна політика |
uk_UA |
dc.subject |
артринок |
uk_UA |
dc.subject |
синергічний |
uk_UA |
dc.subject |
комунікативний взаємозв’язок |
uk_UA |
dc.title |
Продюсування як інструмент популяризації українського фотомистецтва в глобальному культурно-мистецькому просторі |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Producing As a Tool for Popularising Ukrainian Photography Art in Cultural-Art Global Space |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |