dc.contributor.author |
Місяк, Олег Володимирович |
|
dc.date.accessioned |
2024-12-11T12:55:09Z |
|
dc.date.available |
2024-12-11T12:55:09Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.citation |
Місяк О. В. Генеза вуличної фотографії в контексті специфіки цифрової доби // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 3. С. 83–89. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5718 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to reveal the peculiarities of the development of the genre of street photography in
the context of the digitalisation trend. Research methodology. The logical-analytical, subject-analytical, system-analytical, typological and historical-cultural method, as well as the method of cultural analysis, were applied in order
to comprehensively and objectively study the problems of the development of the genre of street photography.
Scientific novelty. The genre of street photography is studied through the prism of the features of digital photography;
the influence of surrealism, documentary cinema and humanistic tendencies of photo art on the genre of street
photography is analysed; the development of the genre of street photography is traced in historical retrospect and at the
present stage in the context of the digitalisation trend; little-known foreign language sources of a cultural nature were
introduced into scientific circulation. Conclusions. The main characteristics of digital photography are plasticity (the ability to integrate with other media, close connections and interactions between the camera, mobile phones and social
networks in the context of the photo sharing process) and the ubiquity of mobile devices (the ability to easily take a
photo with a mobile camera), which the specifics of the creative thinking of a modern person and affects the
transformation of the genre of street photography. The study found that the main factors influencing the development of
street photography in the digital age are: the emergence of smartphones, social media and online sharing, mirrorless
cameras and additional functions, artificial intelligence and computational photography. The ubiquity of digital devices
and their relationship with various media significantly transforms the genre, which throughout its history has been
characterised by a significant reaction to internal (documentary style, surrealism, humanism) and external interventions
(for example, consumer culture, popularisation of other genres of photography, lack of control). At the current stage of
the development of the genre of street photography, the main influencing factor is the ubiquity of digital photography –
access to the camera and urban space create prerequisites for creativity in the genre of street photography, which
gradually leads to the levelling of boundaries between professional and amateur photography. The gravitation of the
genre of street photography to documentary or art is determined by the author's approach of a particular photographer,
the style he follows, the specifics of the environment and technical means. Thanks to the huge amount of photo
equipment, the digital age is changing street photography, creating new trends and influencing the organic development
of traditional features of the genre, and its adaptive nature allows us to talk about further transformational processes, in
accordance with the development of the socio-cultural space. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета статті – виявити особливості розвитку жанру вуличної фотографії у контексті тенденції
цифровізації. Методологія дослідження. Застосовано логіко-аналітичний, предметно-аналітичний, системно-аналітичний, типологічний та історико-культурний метод, а також метод культурологічного аналізу з метою
комплексного та об‘єктивного дослідження проблематики розвитку жанру вуличної фотографії. Наукова
новизна. Досліджено жанр вуличної фотографії крізь призму особливостей цифрового фото; проаналізовано
вплив сюрреалізму, документального кіно та гуманістичних тенденцій фотомистецтва на жанр вуличної
фотографії; простежено розвиток жанру вуличної фотографії в історичній ретроспективі і на сучасному етапі в
контексті тенденції цифровізації; введено на наукового обігу маловідомі іншомовні джерела культурологічного
характеру. Висновки. Основними характеристиками цифрової фотографії є пластичність (здатність
інтегруватися в інші медіа, тісні зв‘язки та взаємодія між фотокамерою, мобільними телефонами та
соціальними мережами в контексті процесу обміну фотографіями) та повсюдність мобільних пристроїв
(можливість легко зробити фото за допомогою мобільної камери), що зумовлюють специфіку творчого
мислення сучасної людини та впливає на трансформацію жанру вуличної фотографії. Дослідження виявило, що
основними чинниками впливу на розвиток вуличної фотографії в цифрову добу є: поява смартфонів, соціальні
медіа та онлайн-обмін, бездзеркальні камери та додаткові функції, штучний інтелект і обчислювальна
фотографія. Повсюдність цифрових пристроїв та їх взаємозв‘язок з різноманітними медіа суттєво трансформує
жанр, який протягом історії розвитку вирізнявся значною реакцією на внутрішні (документальний стиль,
сюрреалізм, гуманізм та ін.) і зовнішні втручання (наприклад, культура споживання, популяризація інших
жанрів фотографії, відсутність контролю). На сучасному етапі розвитку жанру вуличної фотографії основним
фактором впливу є повсюдність цифрового фото - доступ до камери та урбаністичного простору створюють
передумови для творчості в жанрі вуличної фотографії поступово призводить до нівелювання кордонів між
професійною та аматорською фотографією. Тяжіння жанру вуличної фотографії до документалістики або
художності зумовлено авторським підходом конкретного фотографа, стилем, який він наслідує, специфікою
середовища та технічних засобів. Завдяки величезній кількості фотообладнання, цифрова доба змінює вуличну
фотографію, створюючи нові тенденції та впливаючи на органічний розвиток традиційних рис жанру, а його
адаптивна природа дозволяє говорити про подальші трансформаційні процеси, відповідно до розвитку
соціокультурного простору |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
вулична фотографія |
uk_UA |
dc.subject |
цифрові технології |
uk_UA |
dc.subject |
гуманізм |
uk_UA |
dc.subject |
сюрреалізм |
uk_UA |
dc.subject |
документальне кіно |
uk_UA |
dc.subject |
цифрова фотографія |
uk_UA |
dc.title |
Генеза вуличної фотографії в контексті специфіки цифрової доби |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Genesis of Street Photography in the Context of the Specificity of Digital Age |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |