Короткий опис(реферат):
Мета статті – виявити особливості розвитку музичного відеокліпу в контексті історичної взаємодії
музичної та аудіовізуальної культури. Методологія дослідження. Застосовано загальнонаукові методи
пізнання, зокрема аналізу та синтезу, систематизації теоретичних даних, метод структурно-функціонального
аналізу, що дав можливість виявити специфічні аспекти взаємодії музики та різноманітних форм художніх
практик у просторі аудіовізуальної культури; типологічний метод, за допомогою якого виявлено різноманітні
особливості музичного відеокліпу в структурі сучасної аудіовізуальної культури. Наукова новизна.
Досліджено генезу музичного відеокліпу як популярної форми сучасної аудіовізуальної культури; розглянуто
проблематику інтегрування візуальних образів і музики як частиною мистецьких практик в історичній
ретроспективі; введено до наукового обігу маловідомі праці закордонних вчених, проблематика яких корелює з
предметною сферою дослідження. Висновки. Генеза музичного відеокліпу засвідчує значну роль художніх
практик у процесі взаємодії зображення та музики на ранніх етапах, що посприяло винайденню нових
креативних способів репрезентації уявного – анімація та монтаж, запропоновані художниками-авангардистами;
відео та відеоінсталяції, що виникли шляхом опанування телевізійного зображення; музичні відеокліпи, що
відкрили новий вимір для експериментів, ставши впливовою формою сучасної культури. Мистецька історія
аналогових взаємодій між кіно та музикою протягом ХХ ст. демонструє попередні умови виробництва,
сприйняття та соціально-політичний контекст, які були необхідні для масової популяризації музичного відео як
усталеної форми. Завдяки раннім експериментам з формування візуалізованої музики, музичний відеокліп як
нова форма аудіовізуального мистецтва отримала культурну цінність, що дозволила відігравати значну роль на
сучасному етапі. Музичне відео відігравало і продовжує відігравати ключову роль в соціокультурному
просторі. Технологічна еволюція від аналогових до цифрових засобів виробництва та відображення прискорила
розвиток як у формі, так і в естетиці музичного відео, що підкреслює одну з найважливіших ролей мистецтва в
суспільстві – провокувати думки і підштовхувати до переосмислення соціальних, політичних і культурних умов
та оточення, використовуючи при цьому основні засоби комунікації, зокрема популярну музику.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to reveal the peculiarities of the development of the music video clip in the context
of the historical interaction of musical and audiovisual culture. Research methodology. General scientific methods of
cognition were applied, in particular analysis and synthesis, systematisation of theoretical data, the method of structural functional analysis, which made it possible to reveal specific aspects of the interaction of music and various forms of
artistic practices in the space of audiovisual culture; a typological method, with the help of which various features of the
music video clip in the structure of modern audiovisual culture are revealed. Scientific novelty. The genesis of the
music video clip as a popular form of modern audiovisual culture is studied; the problem of integration of visual images
and music as part of artistic practices in historical retrospect is considered. Little-known works of foreign scientists, the
problems of which are correlated with the subject area of research were introduced into scientific circulation.
Conclusions. The genesis of the music video clip testifies to the significant role of artistic practices in the process of image and music interaction at the early stages, which contributed to the invention of new creative ways of representing
the imaginary – animation and montage proposed by avant-garde artists; videos and video installations created by
mastering the television image; music videos that opened a new dimension for experimentation, becoming an influential
form of modern culture. Artistic history of analogue interactions between cinema and music during the 20th century
demonstrates the antecedent conditions of production, perception, and socio-political context that were necessary for the
mass popularization of the music video as an established form. Thanks to the early experiments in the formation of
visualised music, the music video as a new form of audiovisual art gained cultural value, which allowed it to play a
significant role at the modern stage. The music video played and continues to play a key role in the socio-cultural space.
The technological evolution from analogue to digital means of production and display has accelerated the development
of both the form and the aesthetics of the music video, which emphasises one of the most important roles of art in
society – to provoke thought and encourage a rethinking of social, political and cultural conditions and surroundings,
using this is the main means of communication, including popular music