Короткий опис(реферат):
Мета роботи – виявлення поетико-інтонаційних духовно-символічних аспектів органної симфонії
«Ноель» П. де Маленгро у руслі стильових та духовно-філософських пошуків франко-бельгійської культури
другої половини ХІХ – початку ХХ ст. Методологічна основа. Істотними для цієї роботи виявилися
міждисциплінарний, жанрово-стильовий, історико-культурологічний підходи, що дозволяють досліджувати
фактори, що сприяють виявленню духовно-смислової специфіки поняття «симфонія» у всій різноманітності її
значень. Наукова новизна роботи визначена введенням у музикознавчий ужиток матеріалів з органної
симфонії «Ноель» П. де Маленгро, поетика якої була сформована на перетині мистецьких, духовно-музичних
традицій Північного Відродження та французького модерну. Висновки. Огляд побутування терміна
«симфонія» у культурно-історичній та духовній практиці різних епох свідчить не лише про широту його
смислових і прикладних значень, а й про наявність загальних смислових показників, у відповідності з якими під
симфонією зрештою мається на увазі певна цілісність, у якій зливаються, об'єднуються різні численні складові.
Симфонія як музичний твір є не менш складним і ємним поняттям, що представляє найрізноманітніші «моделі»
даного жанру. Органна симфонія «Ноель» П. де Маленгро репрезентує типологію «духовної симфонії». Її
смислова виразність, співвідносна з біблійною містерією Різдва, посилена апелюванням композитора також до
шедеврів Північного Відродження (Рогір ван дер Вейден та брати ван Ейк). Симфонія «Ноель» являє собою
вільну композицію (4 ч.) сюїтно-варіаційного типу, «симфонію-містерію», тематичною основою якої є
григоріанські хорали, а також відповідні принципи їх фактурного та ладово-інтонаційного розвитку (монодія,
гетерофонія різноманітні форми поліфонічного розвитку, відтворення духовно-вокальної практики
дискантування «Школи Нотр-Дам» тощо). Поетика подібної «симфонії-містерії» суттєво доповнюється
апелюванням до тембрових якостей так званого «симфонічного органу», універсалізм виконавських,
динамічних та темброво-інтонаційних можливостей якого виявлявся буквально співвідносним з універсалізмом
жанру симфонії як такого.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the work is to reveal the poetic-intonational spiritual-symbolic aspects of the organ symphony
"Noël" by P. de Malengro in the direction of stylistic and spiritual-philosophical searches of the Franco-Belgian culture
of the second half of the 19th and early 20th centuries. Research methodology. An interdisciplinary, genre-stylistic,
historical-cultural approach was essential for this work, allowing to explore the factors contributing to the discovery of
the spiritual-semantic specificity of the concept of "symphony" in all its variety of meanings. The scientific novelty of
the work is determined by the introduction into musicological use of materials from the organ symphony "Noël" by
P. de Malengro, the poetics of which was formed at the intersection of the artistic, spiritual and musical traditions of the
Northern Renaissance and French modernism. Conclusions. An overview of the use of the term "symphony" in the
cultural-historical and spiritual practice of different eras testifies not only to the breadth of its semantic and applied
meanings, but also to the presence of general semantic indicators, in accordance with which a symphony ultimately
implies a certain integrity in which merge, different numerous components are combined. A symphony as a musical
work is an equally complex and comprehensive concept that represents the most diverse "models" of this genre. The
organ symphony "Noël" by P. de Malengro represents the typology of the "spiritual symphony". Its expressiveness, related to the biblical mystery of Christmas, is strengthened by the composer's appeal also to the masterpieces of the
Northern Renaissance (Rogir van der Weyden and the van Eyck brothers). Symphony "Noël" is a free composition (4
parts) of the suite-variation type, a "symphony-mystery", the thematic basis of which is Gregorian chants, as well as the
corresponding principles of their texture and mode-intonation development (monody, heterophony, various forms of
polyphonic development, reproduction of the spiritual and vocal practice of discanting of the Notre Dame School). The
poetics of such a "symphony-mystery" is significantly supplemented by an appeal to the timbre qualities of the so-called
"symphonic organ", the universalism of performance, dynamic and timbre-intonation capabilities of which turned out to
be literally correlated with the universalism of the symphony genre as such.