Короткий опис(реферат):
Мета статті – виявити особливості втілення духовного змісту Псалма №8 у хорових творах «Господи,
Владико наш» Євгена Станковича та «Псалом №8» Олександра Яковчука. Методологія дослідження
спирається на міждисциплінарний підхід, який включає історико-культурологічний, релігійно-філософський,
текстологічний та музикознавчий аспекти. Залучено такі методи: історичний, соціокультурний, текстологічний,
музикознавчий, інтерпретаційний, порівняльний. Наукова новизна. Уперше розглянуто різні версії втілення
духовного змісту Псалма №8 в українській сучасній хоровій музиці. На підставі порівняльного аналізу
хорового концерту Є. Станковича «Господи, Владико наш» для мішаного хору a capella та хорової мініатюри
О. Яковчука «Псалом №8» для соло тенора та чоловічого хору a capella виявлено відмінні та спільні риси в
образно-емоційній, драматургічній та стилістичній сферах цих творів. Висновки. З‘ясовано, що композитори
по-різному розкрили образно-емоційний, змістовий та семантичний потенціал тексту псалма. Відмінності
інтерпретацій стосуються вибору жанру, виконавського складу, відбору тексту, втілення образного змісту,
емоційного наповнення, фактурних прийомів. Спільні риси обох творів виявляються у використанні хору a
capella, тяжінні до гармонічної барвистості, органічному поєднанні акордового складу, прийомів імітаційної
поліфонії та народного багатоголосся. Доведено, що задум хорового концерту передбачав піднесене урочисте
звучання, а хорової мініатюри – глибоке медитативне зосередження у молитві.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to identify the distinctive features of the embodiment of the spiritual content of
Psalm No. 8 in the choral works ―Lord, Our Master‖ by Yevhen Stankovych and ―Psalm No. 8‖ by Oleksandr
Yakovchuk. The research methodology is based on an interdisciplinary approach that includes historical-cultural,
religious-philosophical, textual, and musicological aspects. The methods employed include historical, sociocultural,
textual, musicological, interpretative, and comparative approaches. Scientific novelty. For the first time, different
interpretations of the spiritual content of Psalm No. 8 in contemporary Ukrainian choral music are considered. Based on
a comparative analysis of Y. Stankovych‘s choral concert ―Lord, Our Master‖ for mixed a cappella choir and
O. Yakovchuk‘s choral miniature ―Psalm No. 8‖ for solo tenor and male a cappella choir, distinct and common features
in the figurative-emotional, dramaturgical, and stylistic aspects of these works are revealed. Conclusions. It was found
that the composers revealed the figurative-emotional, substantive, and semantic potential of the psalm text in different
ways. The differences in interpretation concern the choice of genre, performance ensemble, text selection, embodiment
of figurative content, emotional filling, and textural techniques. The common features of both works are manifested in
the use of a cappella choir, a tendency towards harmonic colourfulness, the organic combination of chordal structure, imitative polyphony techniques, and folk polyphony. It is proven that the concept of the choral concert implied an
elevated, solemn sound, while the choral miniature aimed for deep meditative concentration in prayer.