Короткий опис(реферат):
The relevance of the research topic stems from the rapid digital transformation of society, the growing
role of information technologies, and the need for libraries to adapt to new communication challenges. This
study aimed to highlight the essence of socio-communicative technologies and to determine the prospects for
their use as a tool for managing the library and information sector. The research methodology involved the
application of general scientific methods, specifically structural analysis and synthesis, which have facilitated
the clarification of key terms and concepts relevant to the functioning and development of the phenomenon of
socio communicative technologies. The methods of systematisation and generalisation were used to propose
the implementation of action frameworks involving socio-communicative technologies within the library and
information domain. The findings indicated that socio-communicative technologies played a significant role in
shaping and supporting the functioning of the library and information sector, which was influenced by rapid
social change and substantial internal transformations within library institutions resulting from informatisation
processes. Socio communicative technologies in the library and information sector have included social media
platforms, chatbots for user interaction, webinars and online lectures, automated library information systems,
mobile library applications, virtual tours, and gamification. In 2024, these technologies reflected emerging
characteristics and relationships within the sector, supporting professionals in generating new ideas, tracking
developments in the field by monitoring document and information flows and datasets, formulating tasks for
the automation of information processes, and functioning confidently as effective communicators in the modern
information space, while fulfilling their professional responsibilities. In the modern world, the use of socio
communicative technologies in the library and information sphere remained limited and lacks sufficient tools
for social design and effective methods of influence. Nonetheless, these technologies serve an important role in
identifying challenges in library operations, accurately determining their causes, and exploring optimal solutions
Суть розробки, основні результати:
Актуальність досліджуваної теми зумовлена стрімкою цифровою трансформацією
суспільства, зростаючою роллю інформаційних технологій та необхідністю адаптації бібліотек до нових
комунікаційних викликів. Мета дослідження полягала у висвітленні сутності соціально-комунікаційних
технологій та визначенні перспективи їхнього використання як засобу управління бібліотечно
інформаційною сферою. Методологія дослідження полягала у використанні загальнонаукових методів
дослідження – застосування методу структурного аналізу та синтезу, що дало змогу з’ясувати значення
окремих термінів та понять для функціонування і розвитку феномену соціально-комунікаційних
технологій. Метод систематизації та узагальнення застосовувався для пропозиції використання дій
комплексів соціально-комунікаційних технологій в бібліотечно-інформаційній сфері. У результаті
цього дослідження було виявлено, що соціально-комунікаційні технології відіграють важливу роль у
формуванні та функціонуванні бібліотечно-інформаційної сфери, що обумовлено швидкими темпами
соціальних змін і значними внутрішніми трансформаціями бібліотечних установ під впливом процесів
інформатизації. Соціально-комунікаційні технології у бібліотечно-інформаційній сфері включали:
соціальні мережі, чат-боти для взаємодії з користувачами, вебінари та онлайн-лекції, автоматизовані
бібліотечні інформаційні системи, мобільні додатки бібліотек, віртуальні тури, гейміфікацію. У 2024
році соціально-комунікаційні технології відображали нові властивості та відносини в бібліотечно
інформаційній сфері, а фахівцям допомагали продукувати нові ідеї, стежити за трендами розвитку
предметної галузі шляхом моніторингу документно-інформаційних потоків та масивів, формулювати
завдання автоматизації інформаційних процесів, впевнено почуватись ефективним комунікантом
у сучасному інформаційному просторі при виконанні своїх професійних обов’язків. У сучасному світі
використання соціально-комунікаційних технологій у бібліотечно-інформаційній сфері залишається
обмеженим і не забезпеченим достатнім інструментарієм соціального проєктування та ефективними
методами впливу. Водночас ці технології виконують важливу функцію у виявленні проблем бібліотечної
діяльності, точному визначенні їхніх причин і пошуку оптимальних шляхів розв’язання