Короткий опис(реферат):
This study was devoted to the consideration of stage costume in the cultural space of Transcarpathia in
the 20th and 21st centuries. Until 2024, scholars had not studied Transcarpathian stage costumes. This scientific topic
remains poorly studied, and issues related to the art of theatrical costume are poorly developed, most publications only
briefly touch on this topic. The purpose of the study was to investigate and systematise stage costume in the works
of Transcarpathian artists, to consider the origins and dynamics of its development in the culture of Transcarpathia
in the 20th – first quarter of the 21st century. The research methodology was based on the use of dialectical, analytical,
cultural, historical, biographical and generalising methods. The influence of the Transcarpathian stage costume on
the development of theatrical culture was analysed. After all, a costume in the theater is more than a costume. It is an
integral element of the theatrical environment. Throughout its history, the stage costume, characterised by simplicity
and utmost precision, has contributed to the disclosure of the stage image of characters, their inner world, past and
future, and to the preservation and enrichment of the cultural experience of mankind. Each of the artists mentioned
in the article wrote their names in golden letters in the history of Transcarpathian theater culture thanks to their hard
work, talent, and education. Researchers working on the issue of Transcarpathian stage costumes could only rely on
publications and other general sources as of September 2024. The results of research can be used to write generalised
works on the history of culture and the history of Transcarpathian theatre, as well as to prepare scientific seminars,
lectures and advanced training courses
Суть розробки, основні результати:
Дослідження присвячене розгляду сценічного костюма в культурному просторі Закарпаття у
ХХ-ХХІ столітті. До 2024 року закарпатський сценічний костюм науковці не вивчали. Ця тема залишається
маловивченою, а питання, пов’язані з мистецтвом театрального костюма, слабо розробленими, більшість
публікацій лише побіжно торкаються цієї теми. Мета дослідження – дослідити та систематизувати сценічний
костюм у творчості закарпатських митців, розглянути джерела та динаміку його розвитку в культурі Закарпаття
XX – першої чверті ХХІ століття. Методологія дослідження ґрунтувалася на використанні діалектичного,
аналітичного, культурологічного, історичного, біографічного та узагальнюючого методів. Проаналізовано
вплив закарпатського сценічного костюма на розвиток театральної культури. Зрештою, костюм у театрі – це
більше, ніж костюм. Це невід’ємний елемент театрального середовища. Протягом усієї своєї історії сценічний
костюм, характеризуючись простотою і граничною точністю, сприяв розкриттю сценічного образу персонажів,
їх внутрішнього світу, минулого і майбутнього, збереженню та збагаченню культурного досвіду людства. Кожен
зі згаданих у статті митців вписав свої імена золотими літерами в історію закарпатської театральної культури
завдяки наполегливій праці, таланту та освіченості. Дослідники, які працюють над питанням закарпатського
сценічного костюма, можуть спиратися лише на публікації та інші загальні джерела станом на вересень 2024
року. Результати дослідження можуть бути використані для написання праць з історії культури та історії
закарпатського театру, а також для підготовки наукових семінарів, лекцій та курсів підвищення кваліфікації