Короткий опис(реферат):
The relevance of this study lies in the necessity of analysing the role of typography as a visual communication
tool in the works of creative resistance in Ukraine under wartime conditions. The purpose of this research was to
examine the compositional, artistic, and formal techniques in the typography of patriotic graphic works within Ukraine’s
visual information space during the period of Russian military aggression. These techniques aim to strengthen national
identity, support patriotic sentiment, and foster social unity. The study revealed that, in wartime realities, the creation
of direct and easily recognisable visual representations of a patriotic, manifestational, or descriptive nature becomes
increasingly significant. Such representations are designed to draw public attention to the needs and activities of the
armed forces, boost societal morale, and document important events. This niche in visual communication design has been
dominated by informational and motivational graphics on military themes, created as swift responses to daily events.
The artistic language of these works employs a diverse range of stylistic and compositional tools. Patriotic graphics
convey messages rooted in both contemporary visual culture and historically established symbolic imagery. Typography
plays a crucial role in these messages by delivering specific information, articulating slogans or calls to action, and
complementing visual content. These typographic elements form an integral part of the composition, enhancing the
impact of the visual creation through their formal, compositional, and artistic characteristics, such as typeface, size,
placement, and colour. The practical significance of this research resides in its applicability to developing visual and
communication strategies for creating effective patriotic, social, and promotional materials in crisis situations
Суть розробки, основні результати:
Актуальність цього дослідження полягає в необхідності аналізу ролі типографіки як
інструмента візуальної комунікації у творчому спротиві в Україні в умовах війни. Метою цього
дослідження було вивчення композиційних, художніх та формальних прийомів типографіки патріотичних
графічних творів у візуальному інформаційному просторі України в період російської військової агресії. Ці
прийоми спрямовані на зміцнення національної ідентичності, підтримку патріотичних настроїв і сприяння
соціальній єдності. У дослідженні встановлено, що в умовах війни створення прямолінійних та легко
впізнаваних візуальних представлень патріотичного, маніфестаційного чи описового характеру набуває
особливої значущості. Такі представлення мають на меті привернути увагу громадськості до потреб і
діяльності збройних сил, підвищити моральний дух суспільства та документувати важливі події. Ця ніша у
дизайні візуальної комунікації була заповнена інформаційною та мотиваційною графікою на військову
тематику, що створювалася як швидка реакція на щоденні події. Художня мова цих творів використовує
різноманітні стилістичні та композиційні засоби. Патріотична графіка передає повідомлення, що
ґрунтуються як на сучасній візуальній культурі, так і на історично встановленій символіці. Типографіка
відіграє важливу роль у цих повідомленнях, надаючи конкретну інформацію, формулюючи гасла чи
заклики до дії та доповнюючи візуальний контент. Ці типографічні елементи є невід’ємною частиною
композиції, посилюючи вплив візуального твору завдяки своїм формальним, композиційним та художнім
характеристикам, таким як шрифт, розмір, розміщення та колір. Практичне значення цього дослідження
полягає в його застосуванні для розробки візуальних та комунікаційних стратегій створення ефективних
патріотичних, соціальних та рекламних матеріалів у кризових ситуаціях