Короткий опис(реферат):
The study’s relevance lies in obtaining valuable information about Adalbert Erdelyi’s painting,
which enhances the understanding of his artwork, supports efforts at accurate attribution, and enriches the
study of art history. The purpose of this study was to characterise artist’s painting materials and technique of the
post-Budapest period and introduce obtained results into scientific circulation. The research methodology was
based on an integrated general scientific approach that combines theoretical and empirical methods, including
art-critic and comparative analyses as well as optical and physicochemical methods. X-ray fluorescence analysis
and Fourier-transform infrared spectroscopy were used to determine the artist’s pigment palette. Until now, only
a few works of Adalbert Erdelyi’s early creative stage have been known and introduced into scientific circulation.
A comprehensive study of Adalbert Erdelyi’s still life was carried out. The stylistic and technological features of
the painting that were inherent in the post-Budapest period were established. It has been shown that cardboard
made from a mixture of rag fibers and wood pulp was used as the painting support. The type of cardboard gluing
and fillers were determined. The still life was painted wet-on-wet on the unprimed support without applying
underdrawings. The analysis of the organic binder has shown that the painting was executed in the oil painting
technique. Pure lead white was identified in white paints. Lead white with an admixture of zinc white, a mixture
of lead white and zinc white, chrome yellow (lead chromate), vermillion, alizarin crimson, ocher, Emerald green
(copper acetoarsenite), and Prussian blue were found in the paint layer. The identified pigments and a comparative
analysis of oil polymerisation in lead white paint allowed us to confirm that the painting was created in 1918. It is
shown that the artistic and style characteristics of the painting correspond to Adalbert Erdelyi’s post-Budapest
period. Thus, “Still Life with Glasses on a Tray” can be considered the first known image of glasses with water in the
artist’s creative heritage. The results of carried out research are an important informative source in the analysis of
the artist’s early works and can be useful for art historians and curators of museum collections
Суть розробки, основні результати:
Актуальність дослідження полягає в отриманні цінної інформації про живопис Адальберта Ерделі,
що поглиблює розуміння його творчості, підтримує зусилля з точної атрибуції та збагачує мистецтвознавчу
науку. Метою цього дослідження було охарактеризувати матеріали та техніку живопису художника
постбудапештського періоду та ввести отримані результати в науковий обіг. Методологія дослідження
ґрунтується на комплексному загальнонауковому підході, що поєднує теоретичні та емпіричні методи,
зокрема мистецтвознавчий та порівняльний аналізи, а також оптичні та фізико-хімічні методи. Для визначення
пігментної палітри художника використано рентгенофлуоресцентний аналіз та інфрачервону спектроскопію з
Фур’є-перетворенням. До цього часу були відомі та введені в науковий обіг лише кілька творів раннього періоду
творчості Адальберта Ерделі. Проведено комплексне дослідження натюрморту Адальберта Ерделі. Встановлено
стилістичні та технологічні особливості живопису, притаманні для постбудапештського періоду. Показано, що
в ролі основи для картини використовувався картон, виготовлений із суміші ганчіркових волокон і деревної
целюлози. Було визначено тип склеювання картону та наповнювачі. Натюрморт написаний мокрим по мокрому
на неґрунтованій основі без нанесення підмальовок. Аналіз органічного зв’язуючого показав, що картина
виконана в техніці олійного живопису. У фарбах білого кольору виявлено чисті свинцеві білила. У фарбовому
шарі виявлено білила свинцеві з домішками білил цинкових, суміш білил свинцевих з білилами цинковими,
хром жовтий (хромат свинцю), кіновар, алізарин малиновий, охра, смарагдово-зелений (ацетоарсеніт
міді), берлінська лазур. Ідентифіковані пігменти та порівняльний аналіз полімеризації олії у свинцевій білій
фарбі дозволили підтвердити, що картина була створена у 1918 році. Показано, що художньо-стильові
характеристики картини відповідають постбудапештському періоду творчості Адальберта Ерделі. Таким чином,
«Натюрморт з келихами на таці» можна вважати першим відомим зображенням келихів з водою у творчій
спадщині художника. Результати проведеного дослідження є важливим інформативним джерелом в аналізі
ранньої творчості художника та можуть бути корисними для мистецтвознавців і зберігачів музейних колекцій