Короткий опис(реферат):
Immersive audio technology is increasingly used in music, with devices like cell phones and
televisions replicating formats. The increasing adoption of immersive audio technologies by both consumers and
professionals in the music industry has made this topic more relevant. The purpose of the research is to analyse
immersive technologies that contribute to the creation of the musical audio environment. The research employed
methods: literature and historical review, technical analysis, practical cases, statistical method, and the author’s
personal empirical experience. The article examines the function of audio space in relation to the perception of
musical art and the characteristics of musical audio space. The proposed classification categories musical audio
spaces into two distinct types: natural and artificial, as well as offline and online. The article’s statistical data
illustrates the changing patterns of growth in online audio consumers and the rivalry between radio stations and
streaming platforms to enhance their impact on shaping listeners’ audio spaces. The research demonstrates that
streaming platforms actively encourage the incorporation of musical content in immersive formats as a means to
expand their market share and evoke heightened emotional and perceptual responses in customers. The article
outlines techniques used in immersive music spaces to provide a distinct aural experience for the listener. The
article’s practical analysis of immersive audio technologies encompasses the examination of requisite microphones
and digital audio workstations that facilitate the transition from two-dimensional audio space formation to three
dimensional. In contemporary circumstances, the distribution of musical items is progressively employing three
dimensional immersive technologies. The article enumerates audio technologies that guarantee the creation of an
immersive auditory environment for both listeners and musicians: Ambisonics, KLANG: technologies, and DPA
5100. The practical significance of this work rests in examining the perceptual attributes of users of immersive
technologies and exploring the potential for developing immersive technologies, such as immersive musical
instruments or immersive radio stations
Суть розробки, основні результати:
Технологія імерсивного аудіо все частіше використовується в музиці, а такі пристрої, як мобільні
телефони та телевізори, відтворюють формати. Зростання популярності імерсивних аудіотехнологій як серед
споживачів, так і серед професіоналів музичної індустрії зробило цю тему більш актуальною. Мета дослідження –
проаналізувати імерсивні технології, які сприяють створенню музичного аудіосередовища. У дослідженні
використано методи: літературно-історичний огляд, технічний аналіз, практичні кейси, статистичний метод,
а також особистий емпіричний досвід автора. У статті розглянуто функції аудіопростору щодо сприйняття
музичного мистецтва та характеристики музичного аудіопростору. Запропонована класифікація поділяє
музичні аудіопростори на два окремі типи: природні та штучні, а також офлайн та онлайн. Статистичні дані
статті ілюструють зміну тенденцій зростання кількості споживачів аудіо онлайн, а також конкуренцію між
радіостанціями та стрімінговими платформами за посилення впливу на формування аудіопростору слухачів.
Дослідження демонструє, що стрімінгові платформи активно заохочують включення музичного контенту
в імерсивні формати, щоб розширити свою частку ринку та викликати підвищену емоційну та перцептивну
реакцію у клієнтів. У статті окреслено методи, що використовуються в імерсивних музичних просторах
для створення особливого звукового досвіду для слухача. У статті здійснено практичний аналіз технологій
імерсивного аудіо, розглянуто необхідні мікрофони та цифрові аудіо робочі станції, які сприяють переходу
від формування двовимірного аудіопростору до тривимірного. У сучасних умовах дистрибуція музичних
творів все частіше використовує тривимірні імерсивні технології. У статті перераховані аудіотехнології, які
гарантують створення імерсивного слухового середовища як для слухачів, так і для музикантів: Ambisonics,
KLANG: technologies та DPA 5100. Практичне значення роботи полягає у вивченні особливостей сприйняття
користувачів імерсивних технологій та дослідженні потенціалу для розробки імерсивних технологій, таких як
імерсивні музичні інструменти або імерсивні радіостанції