Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Dimensions of freedom of Ukrainian art in the late 80s and early 90s of the 20th century and their manifestation in artistic associations of that time

Show simple item record

dc.contributor.author Soliarska-Komarchuk, Iryna
dc.date.accessioned 2025-07-02T09:21:51Z
dc.date.available 2025-07-02T09:21:51Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Soliarska-Komarchuk, I. (2024). Dimensions of freedom of Ukrainian art in the late 80s and early 90s of the 20th century and their manifestation in artistic associations of that time. // Notes on Art Criticism, 24(1), 45-55. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5940
dc.description Актуальність теми дослідження полягає в недостатньому вивченні такого періоду українського мистецтва, як рубіж 1980-х – початок 1990-х років, коли заборонені митці вийшли з підпілля, скориставшись послабленням ідеологічного тиску радянської системи, і очолили потужні мистецькі рухи, причетні до формування вимірів вільної творчості. Мета роботи – з’ясувати умови розвитку українського мистецтва на зламі 80-90-х років ХХ століття, а також висвітлити значення творчих об’єднань у процесі реалізації митцями нових завдань у континуумі свободи, що формувався (на прикладі об’єднань «Шлях» та «Стронцій-90»). Методологічний апарат дослідження складається з трьох етапів (підготовчого, дослідницького та узагальнюючого) з використанням таких методів: аналіз літературних і наукових джерел, діалектичний метод у виникненні нового явища, метод логічного аналізу, метод критичного та порівняльного аналізу, синергетичний метод, узагальнення, метод гіпотези та прогнозування. Дослідження виявило, що наприкінці 1980-х років під впливом Чорнобильської катастрофи українське «неофіційне» мистецтво вийшло зі статусу маргінального, а його представники стали предтечами нового вільного творчого континууму. Митці нової генерації, використовуючи неоавангардний досвід своїх колег та фактор свободи самовираження, прагнуть застосовувати новітні творчі практики, що долучило їх до світового мистецького простору. У дослідженні стверджується, що неоміфологізм, як один з основних принципів світового мистецтва другої половини XX століття, на зламі 1980-1990-х років став визначальним у процесі створення вільного художнього континууму. Цей принцип призвів до найбільш індивідуалізованої образної системи вираження українських художників нової генерації. У статті розглядаються два мистецькі об’єднання «Шлях» і «Стронцій-90» та їхня роль у формуванні українського вільного творчого континууму. Практичне значення дослідження полягає у використанні отриманих результатів при створенні рекомендацій та методичних посібників з історії українського мистецтва ХХ-ХХІ століття та галерейної справи uk_UA
dc.description.abstract The relevance of the research topic lies in the insufficient study of such a period of Ukrainian art as the turn of the 1980s and early 1990s, when banned artists came out of the underground, taking advantage of the weakening of the ideological pressure of the Soviet system, and led powerful artistic movements involved in the formation of dimensions of free creativity. The purpose of the work is to clarify the conditions for the development of Ukrainian art at the turn of the 80s and 90s of the 20th century, and to highlight the importance of creative associations in the process of artists’ realisation of new tasks in the emerging continuum of freedom (on the example of the associations “The Way” and “The Strontium-90”). The methodological apparatus of the study consists of three stages (preparatory, research and synthesising) using the following methods: analysis of literary and scientific sources, dialectical method in the emergence of a new phenomenon, method of logical analysis, method of critical and comparative analysis, synergistic method, generalisation, method of hypothesis and forecasting. The study found that at the end of the 1980s, under the influence of the Chornobyl disaster, Ukrainian “unofficial” art left the status of marginal, and its representatives became the forerunners of a new free creative continuum. The artists of the new generation, using the neo-avant-garde experience of their colleagues and the factor of freedom of expression, strive to use the latest creative practices, which has connected them to the global artistic space. The study argues that neo-mythologism, as one of the main principles of world art of the second half of the 20th century, at the turn of the 1980s and 1990s became decisive in the process of creating a free artistic continuum. This principle led to the most individualised figurative system of expression of Ukrainian artists of the new generation. The paper examines two artistic associations, “The Way” and “Strontium-90”, and their role in shaping the Ukrainian free creative continuum. The practical significance of the study lies in the use of the results in the creation of recommendations and methodological guides on the history of Ukrainian art of the 20th and 21st centuries and gallery business uk_UA
dc.language.iso en uk_UA
dc.subject “unofficial” art uk_UA
dc.subject art the Chernobyl disaster uk_UA
dc.subject continuum uk_UA
dc.subject mythologeme uk_UA
dc.subject neo-expressionism uk_UA
dc.subject tratlfreyrealism uk_UA
dc.title Dimensions of freedom of Ukrainian art in the late 80s and early 90s of the 20th century and their manifestation in artistic associations of that time uk_UA
dc.title.alternative Виміри свободи українського мистецтва кінця 80-х – початку 90-х років ХХ століття та їх прояв у тогочасних мистецьких об’єднаннях uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account