Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Wilhelm Kotarbinski’s sketches for the murals of St. Volodymyr’s Cathedral: A multi-analytical approach to the artist’s painting materials study

Show simple item record

dc.contributor.author Andrianova, Olena
dc.contributor.author Biskulova, Svitlana
dc.date.accessioned 2025-07-02T11:31:26Z
dc.date.available 2025-07-02T11:31:26Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Andrianova, O., & Biskulova, S. (2024). Wilhelm Kotarbinski’s sketches for the murals of St. Volodymyr’s Cathedral: A multi-analytical approach to the artist’s painting materials study. // Notes on Art Criticism, 24(2), 7-15. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5943
dc.description Вільгельм Котарбінський (1848-1921) – видатний український художник-модерніст кінця ХІХ – початку ХХ століть, який став широко відомим після розпису Володимирського собору в Києві. Ескізи Котарбінського є важливою частиною його графічної спадщини, яка відіграє велику роль у розумінні художньої техніки та його підходу до створення стінописів. Метою роботи було комплексне дослідження живописних матеріалів чотирьох ескізів Вільгельма Котарбінського до розписів Малої бані Володимирського собору із зображенням серафимів та введення отриманих результатів у науковий обіг. Методологія дослідження полягала у застосуванні мультианалітичного підходу, що включав неруйнівні методи аналізу, такі як технічна фотографія в різних спектральних діапазонах, мікроскопічне дослідження, рентгенофлуоресцентний аналіз та інфрачервона спектроскопія з перетворенням Фур’є. Представлена робота була першим комплексним дослідженням малюнків Вільгельма Котарбінського, яке мала на меті встановити техніку художника та технологічні характеристики паперової основи, а також ідентифікувати пігменти у фарбовому шарі. Результати дослідження вказали на те, що в ролі основи для ескізів використовувався папір італійського виробництва, який характеризувався однаковим волокнистим та елементним складом. Паперова основа виготовлена з целюлози, отриманої з однорічних рослин, проклеєна тваринним клеєм і містила гіпс та каолін як наповнювачі. Флуоресцентна характеристика ескізного паперу, встановлений елементний склад та порівняльний аналіз ступеня старіння вказали на те, що папір був виготовлений в останній чверті XIX століття. Показано, що техніка виконання малюнків полягала у попередньому нанесенні детальних прорисів графітним олівцем, включаючи композиційні лінії. Встановлено, що ескізи були виконані аквареллю, а також ідентифіковано пігменти у фарбовому шарі малюнків. Отримані результати є суттєвим внеском в наявний масив знань про матеріали художників кінця XIX століття і можуть бути корисними при дослідженні та атрибуції графічних творів Вільгельма Котарбінського uk_UA
dc.description.abstract Wilhelm Kotarbinski (1848-1921) is an outstanding modernist Ukrainian artist of the late 19th and early 20th centuries who became widely known after painting murals in St. Volodymyr’s Cathedral in Kyiv. Kotarbinski’s sketches are an important part of his graphic heritage that plays a great role in understanding the artistic technique and his approach to creating murals. The purpose of the work was a comprehensive study of the painting materials of Wilhelm Kotarbinski’s four sketches for the murals of the Small Dome of St. Volodymyr’s Cathedral depicting seraphims and the introduction of the results into scientific circulation. The methodology was to apply a multi-analytical approach that included non-destructive analytical methods such as technical photography in different spectral ranges, microscopic examination, X-ray fluorescence analysis, and Fourier transform infrared spectroscopy. The presented work was the first comprehensive study of Wilhelm Kotarbinski’s drawings, which aimed to establish the artist’s technique and the technological characteristics of the paper support and to identify pigments in the paint layer. The results indicated that Italian-made paper was used as the sketches’ support, which characterised the same fiber and elemental composition. The paper support was made of cellulose obtained from annual plants, sized with animal glue, and contained gypsum and kaolin as fillers. The fluorescence characteristic of the sketch paper, the established elemental composition, and the comparative analysis of the degree of aging indicate that the paper was produced in the last quarter of the 19th century. It was shown that the execution technique of drawings consisted of the preliminary application of detailed underdrawings with a graphite pencil, including compositional lines. It was established that the sketches were painted with watercolors, and the pigments in the paint layer of the drawings were identified. The obtained results are an essential contribution to the existing body of knowledge about late 19th century artists’ materials and could be useful in researching and attributing studies of Wilhelm Kotarbinski’s graphic works uk_UA
dc.language.iso en uk_UA
dc.subject drawing uk_UA
dc.subject painting technique uk_UA
dc.subject non-destructive analysis uk_UA
dc.subject technical photography uk_UA
dc.subject X-ray fluorescence analysis uk_UA
dc.subject Fourier transform infrared spectroscopy uk_UA
dc.title Wilhelm Kotarbinski’s sketches for the murals of St. Volodymyr’s Cathedral: A multi-analytical approach to the artist’s painting materials study uk_UA
dc.title.alternative Ескізи Вільгельма Котарбінського до розписів Володимирського собору: мультианалітичний підхід до вивчення малярських матеріалів художника uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account