Короткий опис(реферат):
Мета статті полягає в розкритті та обґрунтуванні характеру взаємодії базових (позитивних) категорій
цінності (добро, краса та істина), розглянутих у контексті ціннісного координатного підходу. Методологією
статті є, крім універсального загальнофілософського методу діалектики, культурологічного, аксіологічного,
історичного та компаративного підходів, оприявнення сутності власне самого координатного підходу, який
виступає методологічною моделлю функціонування свідомості людини та стверджує себе у філософському
критицизмі стосовно позицій верифікаціонізму Альфреда Аєра та в дискурсі основних категорій розгляду.
Наукова новизна полягає в здійсненні критичного розбору аргументації А. Аєра щодо заперечення евристичної
сили будь-яких метафізичних конструкцій з погляду логічного позитивізму та їх нездатності виступати
підґрунтям смислової доказовості метафізики. Сутність заперечення базується на вказуванні зміни вихідних
аргументів побудови суджень, на які спиралась логічні побудови А. Аєра, покладені в основу принципу
верифікації. У результаті здійсненого розгляду обґрунтовано загальне положення, що, оскільки самі категорії
істини, добра і краси не можуть бути визначені понятійно несуперечливо у своїй остаточній дефініції і до того ж
не можуть бути викладені в однобічній, відірваній від своїх координатних складових репрезентації, їхній розгляд
може бути здійснений тільки в синтезі образно-пізнавальної форми на підставі виявлення позиції суб’єкта
судження. Ця позиція не верифікується в усталеному (аєрівському) розумінні, а постає вихідною точкою спонуки
до реальної дії. Також ця позиція характеризується в поданому дискурсі як така, що утворює силу мотивації
(імпульс) ціннісного руху людини в реальності. Висновки. У статті обґрунтовано думку, що прагнення пізнання,
яке історично виявляло себе в синкретичності сприйняття та освоєння світу архаїчною людиною в його сучасній
картині, сформовано під домінуючим впливом раціонального наукового світогляду. Як безособова сфера
суспільної діяльності, воно сприймається самостійним та самодостатнім джерелом власного породження.
Водночас, втілене в індивідуальній свідомості суб’єкта, ключовою умовою функціонування якого є
характеристика цілісності, воно виступає спонукою до оволодіння ним як окремим предметом. Розглянуте в
ціннісних координатах пізнавальне прагнення постає онтологічною силою, яка утворює суперечливий
трикутник, структура якого утримується в єдності напругою ціннісної енергії носія свідомості. Наявна та
історично домінуюча практика розуміння кожної з координат означеного трикутника у відриві від інших
призводить до світоглядного тупика. Його подолання вбачаємо можливим за умови прийняття ціннісної
координатної моделі функціонування свідомості.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to reveal and substantiate the nature of interaction between the basic (positive)
categories of goodness, beauty and truth considered in the context of the value coordinate approach. Research
methodology is, in addition to the universal general philosophical method of dialectic, cultural, axiological, historical
and comparative approaches, to reveal the essence of the coordinate approach itself, which acts as a methodological model
of the functioning of human consciousness and asserts itself in philosophical criticism of Alfred Ayer's verificationism
and in the discourse of the main categories of consideration The scientific novelty lies in the critical analysis of A. Ayer's
argumentation regarding the denial of the heuristic power of any metaphysical constructions from the point of view of
logical positivism and their inability to serve as the basis for the semantic proof of metaphysics. The essence of the
objection is based on pointing out the changes in the initial arguments of judgment construction, on which A. Ayer's
logical constructions were based, which are the basis of the verification principle. Scientific novelty. As a result of this
consideration, the author substantiates the general proposition that since the categories of truth, goodness and beauty
cannot be defined conceptually consistent in their final definition and, moreover, cannot be presented in a one-sided representation detached from their coordinate components, their consideration can be carried out only in the synthesis of
the figurative and cognitive form on the basis of identifying the position of the subject of judgment. This position is not
verified in the established (Ayerian) sense, but becomes the starting point of the impulse to real action. In addition, this
position is characterised in the presented discourse as forming the force of motivation (impulse) of the human value
movement in reality. Conclusions. The article substantiates the idea that the desire for knowledge, which historically
manifested itself in the syncretism of perception and development of the world by archaic man in its modern picture, is
formed under the dominant influence of the rational scientific worldview. As an impersonal sphere of social activity, it is
perceived as an independent and self-sufficient source of its own generation. At the same time, embodied in the individual
consciousness of the subject, the key condition for the functioning of which is the characteristic of integrity, it acts as an
incentive to master it as a separate subject. Considered in the value coordinates, cognitive aspiration appears as an
ontological force that forms a contradictory triangle, the structure of which is held together by the tension of the value
energy of the carrier of consciousness. The existing and historically dominant practice of understanding each of the
coordinates of the triangle in isolation from the others leads to a worldview deadlock. It can be overcome if the value
coordinate model of the functioning of consciousness is adopted.