Короткий опис(реферат):
Мета статті – виявити вплив авангардного мистецтва на формування образів у візуальній культурі ХХІ ст.,
що збагатили дизайн-середовище новими сенсами. Методологія дослідження передбачала застосування методів
аналізу і синтезу, абстрагування та узагальнення, використання міждисциплінарного підходу (психологія,
філософія, культурологія, мистецтвознавство, архітектура, дизайн) для отримання обґрунтованих висновків.
Наукова новизна статті полягає в тому, що в ній авангардне мистецтво представлено як важливий чинник
формування образів в дизайні ХХІ ст. Висновки. Авангардне мистецтво є потужним джерелом ідей для
сучасного дизайну як у глобальному, так і в локальному контексті для наповнення візуального простору
художніми образами. Його принципи, що ґрунтуються на експерименті, пошуку нових форм і засобів вираження,
дають змогу дизайнерам втілювати неординарні рішення, які поєднують традиції та інновації. У різних видах
дизайну: у графічному, промисловому дизайні, в архітектурі, дизайні інтер’єру, одягу та ін. – авангард визначив
нові підходи до створення об’єктів і предметів, а отже, і їх образів. Використання абстракцій: геометричних,
органічних і динамічних – дало змогу формувати яскраві та емоційно насичені образи. Цифрова епоха надала
новий імпульс авангардним ідеям, перенісши їх у сферу інтерактивного дизайну, генеративного мистецтва та
анімації. Завдяки багатій історії національного авангарду, українські дизайнери активно використовують ці ідеї,
створюючи образи, що є синтезом локальної ідентичності та світових трендів. Отже, авангардне мистецтво є не
лише інструментом художнього самовираження, а й способом творення нових образів – образотворення –
сучасної візуальної культури. Його символіка надихає митців, зокрема й дизайнерів, на експерименти, пошук
нових рішень і переосмислення традицій, що доводить його актуальність у динамічно змінюваному сучасному
світі. Це формує новий формат діалогу глядача із середовищем, творення і представлення в дизайні образів, які
мають матеріальну та духовну цінність.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to identify the influence of avant-garde art on the formation of images in the visual
culture of the 21st century, enriching the design environment with new meanings. The research methodology involved
the application of methods of analysis and synthesis, abstraction and generalisation, and the use of an interdisciplinary
approach (psychology, philosophy, cultural studies, art history, architecture, design) to derive well-founded conclusions.
Scientific novelty of the article lies in presenting avant-garde art as an important factor in shaping images in 21st-century
design. Conclusions. Avant-garde art is a powerful source of ideas for modern design, both in the global and local
contexts, enriching visual spaces with artistic imagery. Its principles, based on experimentation, the search for new forms,
and means of expression, enable designers to implement extraordinary solutions that combine tradition and innovation.
In various types of design – graphic, industrial, architecture, interior design, fashion, and more – avant-garde has
introduced new approaches to creating objects and, consequently, their images. The use of abstractions – geometric,
organic, and dynamic – has made it possible to create bright and emotionally rich images. The digital era has given a new
impetus to avant-garde ideas, bringing them into the realm of interactive design, generative art, and animation. Thanks to
the rich history of national avant-garde, Ukrainian designers actively use these ideas to create images that synthesise local
identity with global trends. Thus, avant-garde art is not only a tool for artistic self-expression but also a method for
creating new images – visual representations – of modern visual culture. Its symbolism inspires artists, including
designers, to experiment, search for new solutions, and reinterpret traditions, proving its relevance in the dynamically
changing contemporary world. This forms a new format of dialogue between the viewer and the environment, creating
and presenting images in design that hold material and spiritual value.