Короткий опис(реферат):
Мета статті – проаналізувати ескізи сценічних костюмів для Закарпатського народного хору художників
Федора Манайла, Андрія Коцка та довести, що вони є кодами історії. Методологія роботи включає наукові
методи аналітичний, структурно-функціональний, узагальнюючий; прийоми порівняльного аналізу. Наукова
новизна роботи полягає у вивченні кодів історії на прикладі театрально-декораційного мистецтва в музейних
колекціях Закарпаття. Висновки. На основі вивчення теоретичного матеріалу у попередніх дослідженнях,
зокрема монографії «Коди культури і “подвійне кодування” в мистецтві», констатували, що код історії є
різновидом кодів культури з притаманними рисами збирання, збереження, трансляції інформації в артефактах.
Інституціями збирання, вивчення, збереження і передачі інформації є музеї з експозиціями артефактів. У
результаті знайомства з окремими експонатами музейних колекцій Закарпаття можемо зазначити, що до кодів
історії зі всіма ознаками інформаційного забезпечення, можемо віднести: визначну музейну споруду –
Ужгородський замок, який зберіг пам'ять про минулі події регіону; інституції, що підтримують національну
пам'ять та ідентичність у процесі вивчення, збереження і збирання колекцій з артефактів як витворів мистецтва
(Закарпатський обласний художній музеї ім. Й. Бокшая; філіали: Меморіальний-будинок музей народного
художника України А. Коцки, Меморіальний-будинок музей народного художника України Ф. Манайла;
Закарпатський обласний краєзнавчий музей імені Т. Легоцького); видатні колективи з функціями відтворення
історичного минулого і сучасності (Закарпатський народний хор; Закарпатський обласний український музично
драматичний театр); представників мистецтва (художники Й. Бокшай, А. Ерделі, А. Коцка, Ф. Манайло,
Е. Медвецька-Лутак), які зробили внесок у розвиток культурної спадщини; артефактів з колекцій музею, в яких
занотована історія і сучасність регіону (костюми різних місцевостей Закарпаття; твори театрально-декораційного
мистецтва Ф. Манайла – ескізи чотирьох сценічних костюмів, дві концертні афіши, програмка до концерту;
А. Коцки – 150 ескізів сценічних костюмів, два кольорових ескізи декорацій, два чорно білі ескізи костюмів до
вистави «Дванадцята ніч» У. Шекспіра, два ескізи декорації до вистави). Характерними рисами, а у нашому
випадку з кодами історії, то у ескізах сценічних костюмів відмічено стильову оригінальність і колористичну
бездоганність, яка була притаманна народному одягу регіону різних місцевостей, але й ґрунтовну освіту, що
отримали митці.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to analyse the sketches of stage costumes for the Transcarpathian Folk Choir of
artists Fedir Manailo, Andrei Kotsko and to prove that they are artefacts that are codes of history. The methodology of
the work includes scientific methods: analytical, structural-functional, generalising; methods of comparative analysis.
The scientific novelty of the work is the study of codes of history on the example of theatrical and decorative art in
museum collections of Transcarpathia. Conclusions. Based on the study of theoretical material in previous studies, in
particular the monograph ‘Codes of Culture and “Double Coding” in Art’, it was stated that the code of history is a type
of cultural codes with inherent features of collecting, storing, transmitting information in artefacts. Institutions for
collecting, studying, storing and transmitting information are museums with expositions of artefacts. Having become
acquainted with individual exhibits of museum collections of Transcarpathia, we can note that the following can be attributed to the codes of history with all the signs of information support: an outstanding museum building – Uzhhorod
Castle, which has preserved the memory of past events in the region; institutions that support national memory and identity
in the process of studying, storing and collecting collections of artifacts as works of art (People's Museum of
Transcarpathian Ukraine, F. Manailo Memorial Museum, Transcarpathian Regional Y. Bokshai Art Museum);
outstanding groups with the functions of reproducing the historical past and the present (Transcarpathian Folk Choir;
Transcarpathian Regional Ukrainian Music and Drama Theatre); representatives of art (artists Y. Bokshai, A. Erdely,
A. Kotska, F. Manailo, E. Medvetska-Lutak), who contributed to the development of cultural heritage; artefacts from the
museum collections, which record the history and modernity of the region (costumes from different places in
Transcarpathia; works of theatrical and decorative art by F. Manailo – sketches of four stage costumes, two concert
posters, concert programme; A. Kotskyi – 150 sketches of stage costumes, two colour sketches of scenery, two black and
white sketches of costumes for the play “Twelfth Night” by W. Shakespeare, two sketches of scenery for the play.
Characteristic features, and in our case with codes of history, then in the sketches of stage costumes are noted stylistic
originality and coloristic impeccability inherent in the folk clothing of the region of different localities, but also a thorough
education received by the artists.