Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Еволюція нумізматичної, сфрагістичної та фалеристичної іконографії княгинь Київської Русі

Show simple item record

dc.contributor.author Литвин, Сергій Харитонович
dc.date.accessioned 2025-07-07T11:21:25Z
dc.date.available 2025-07-07T11:21:25Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Литвин С. Х. Еволюція нумізматичної, сфрагістичної та фалеристичної іконографії княгинь Київської Русі. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2024. № 4. С. 167–171. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5990
dc.description The purpose of the article is to outline the specifics of the evolution of the iconography of numismatic and sphragistic portraits of princesses of Kyivan Rus in historical retrospective and to identify the features of the representation of the images of Princess Olha and Anna Yaroslavna on coins and medals of the first decades of the 21st century. Research methodology. The analytical and source-based method, the method of typological and art-historical analysis, the evolutionary method, the method of comparative analysis, the method of iconographic and compositional analysis, the method of theoretical generalisation were applied. Scientific novelty. An attempt was made to identify the specifics of the transformation of female images of the times of Kievan Rus in historical retrospective. Based on a complex of methods of art historical cognition, the features of the iconography of numismatic and sphragistic portraits of ancient Russian princesses, the features of their reception in iconography and representation at the modern stage by Ukrainian artists (on the example of commemorative coins and orders). Conclusions. At the modern period, the images of princesses of Kyivan Rus are widely represented in Ukrainian art. The iconographic types of numismatic and sphragistic portraits of princesses formed during the time of Kyivan Rus have undergone significant evolution and reflected changes in the genres themselves. The change in the interpretation of images is closely related to the cultural and artistic, as well as aesthetic ideas of each historical era. The iconography of the images of princesses of Kyivan Rus of the modern period is quite rich and significantly differs from the previous eras. It has absorbed a variety of historical and cultural evidence about the fate of the princesses, based on historical and literary sources, deep knowledge of the art of the princely era, the history of Kyivan Rus. The evolution of the image of the ancient Rusian princesses reflected not only scientific research and the development of historical knowledge, but also generalised poetic ideas about their lives and fate. It can be assumed that the lack of a historically accurate depiction of the princesses of Kyivan Rus gives artists the opportunity to embody in their images their own idea of the beauty and greatness of historical female figures, and their bright fates became an occasion for reflection on the eternal problems of existence. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – окреслити специфіку еволюції іконографії нумізматичних та сфрагістичних портретів княгинь Київської Русі в історичній ретроспективі та виявити особливості репрезентації образів княгині Ольги та Анни Ярославни на монетах і медалях перших десятиліть ХХІ ст. Методологія дослідження. Застосовано аналітичний та джерелознавчий метод, метод типологічного та мистецтвознавчого аналізу, еволюційний метод, метод компаративного аналізу, метод іконографічного й композиційного аналізу, метод теоретичного узагальнення. Наукова новизна. Здійснено спробу виявити специфіку трансформації жіночих образів часів Київської Русі в історичній ретроспективі; на основі комплексу методів мистецтвознавчого пізнання виявлено особливості іконографії нумізматичних та сфрагістичних портретів давньоруських княгинь, специфіку їх рецепції в іконописі та репрезентації на сучасному етапі українськими митцями (на прикладі пам’ятних монет та орденів). Висновки. На сучасному етапі образи княгинь Київської Русі широко представлені в українському мистецтві. Сформовані за часів Київської Русі іконографічні типи нумізматичних і сфрагістичних портретів княгинь зазнали суттєвої еволюції та відобразили зміни в самих жанрах. Зміна інтерпретації образів тісно пов’язана з культурними й художньо-естетичними уявленнями кожної історичної епохи. Іконографія образів княгинь київської Русі сучасного періоду досить багата і суттєво відрізняється від попередніх епох. Вона увібрала в себе розмаїття історичних та культурних свідчень про долю княгинь, засновані на історичних та літературних джерелах, глибокому знанні мистецтва княжої доби, історії Київської Русі. Еволюція образу давньоруських княгинь відобразила не лише наукові пошуки та розвиток історичних знань, а й узагальнені поетичні уявлення про їх життя і долю. Можна припустити, що відсутність історично точного зображення княгинь Київської Русі надає можливість художникам втілювати в образах власне уявлення про красу та велич історичних жіночих постатей, а їх яскраві долі стали приводом для роздумів про одвічні проблеми буття. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject іконографія uk_UA
dc.subject Київська Русі uk_UA
dc.subject княгиня Ольга uk_UA
dc.subject Анна Ярославна uk_UA
dc.subject нумізматика uk_UA
dc.subject сфрагістика uk_UA
dc.subject фалеристика uk_UA
dc.subject печаті uk_UA
dc.subject пам’ятні монети uk_UA
dc.title Еволюція нумізматичної, сфрагістичної та фалеристичної іконографії княгинь Київської Русі uk_UA
dc.title.alternative Evolution of Numismatic, Sphragistic and Phaleristic Iconography of Princesses of Kyivan Rus uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account