dc.contributor.author |
Литвин, Сергій Харитонович |
|
dc.date.accessioned |
2025-07-07T11:21:25Z |
|
dc.date.available |
2025-07-07T11:21:25Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.citation |
Литвин С. Х. Еволюція нумізматичної, сфрагістичної та фалеристичної іконографії княгинь Київської Русі. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2024. № 4. С. 167–171. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5990 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to outline the specifics of the evolution of the iconography of numismatic and
sphragistic portraits of princesses of Kyivan Rus in historical retrospective and to identify the features of the
representation of the images of Princess Olha and Anna Yaroslavna on coins and medals of the first decades of the 21st
century. Research methodology. The analytical and source-based method, the method of typological and art-historical
analysis, the evolutionary method, the method of comparative analysis, the method of iconographic and compositional
analysis, the method of theoretical generalisation were applied. Scientific novelty. An attempt was made to identify the
specifics of the transformation of female images of the times of Kievan Rus in historical retrospective. Based on a complex
of methods of art historical cognition, the features of the iconography of numismatic and sphragistic portraits of ancient
Russian princesses, the features of their reception in iconography and representation at the modern stage by Ukrainian
artists (on the example of commemorative coins and orders). Conclusions. At the modern period, the images of princesses
of Kyivan Rus are widely represented in Ukrainian art. The iconographic types of numismatic and sphragistic portraits of
princesses formed during the time of Kyivan Rus have undergone significant evolution and reflected changes in the genres
themselves. The change in the interpretation of images is closely related to the cultural and artistic, as well as aesthetic
ideas of each historical era. The iconography of the images of princesses of Kyivan Rus of the modern period is quite rich and significantly differs from the previous eras. It has absorbed a variety of historical and cultural evidence about the fate
of the princesses, based on historical and literary sources, deep knowledge of the art of the princely era, the history of
Kyivan Rus. The evolution of the image of the ancient Rusian princesses reflected not only scientific research and the
development of historical knowledge, but also generalised poetic ideas about their lives and fate. It can be assumed that
the lack of a historically accurate depiction of the princesses of Kyivan Rus gives artists the opportunity to embody in
their images their own idea of the beauty and greatness of historical female figures, and their bright fates became an
occasion for reflection on the eternal problems of existence. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета статті – окреслити специфіку еволюції іконографії нумізматичних та сфрагістичних портретів
княгинь Київської Русі в історичній ретроспективі та виявити особливості репрезентації образів княгині Ольги
та Анни Ярославни на монетах і медалях перших десятиліть ХХІ ст. Методологія дослідження. Застосовано
аналітичний та джерелознавчий метод, метод типологічного та мистецтвознавчого аналізу, еволюційний метод,
метод компаративного аналізу, метод іконографічного й композиційного аналізу, метод теоретичного
узагальнення. Наукова новизна. Здійснено спробу виявити специфіку трансформації жіночих образів часів
Київської Русі в історичній ретроспективі; на основі комплексу методів мистецтвознавчого пізнання виявлено
особливості іконографії нумізматичних та сфрагістичних портретів давньоруських княгинь, специфіку їх
рецепції в іконописі та репрезентації на сучасному етапі українськими митцями (на прикладі пам’ятних монет та
орденів). Висновки. На сучасному етапі образи княгинь Київської Русі широко представлені в українському
мистецтві. Сформовані за часів Київської Русі іконографічні типи нумізматичних і сфрагістичних портретів
княгинь зазнали суттєвої еволюції та відобразили зміни в самих жанрах. Зміна інтерпретації образів тісно
пов’язана з культурними й художньо-естетичними уявленнями кожної історичної епохи. Іконографія образів
княгинь київської Русі сучасного періоду досить багата і суттєво відрізняється від попередніх епох. Вона увібрала
в себе розмаїття історичних та культурних свідчень про долю княгинь, засновані на історичних та літературних
джерелах, глибокому знанні мистецтва княжої доби, історії Київської Русі. Еволюція образу давньоруських
княгинь відобразила не лише наукові пошуки та розвиток історичних знань, а й узагальнені поетичні уявлення
про їх життя і долю. Можна припустити, що відсутність історично точного зображення княгинь Київської Русі
надає можливість художникам втілювати в образах власне уявлення про красу та велич історичних жіночих
постатей, а їх яскраві долі стали приводом для роздумів про одвічні проблеми буття. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
іконографія |
uk_UA |
dc.subject |
Київська Русі |
uk_UA |
dc.subject |
княгиня Ольга |
uk_UA |
dc.subject |
Анна Ярославна |
uk_UA |
dc.subject |
нумізматика |
uk_UA |
dc.subject |
сфрагістика |
uk_UA |
dc.subject |
фалеристика |
uk_UA |
dc.subject |
печаті |
uk_UA |
dc.subject |
пам’ятні монети |
uk_UA |
dc.title |
Еволюція нумізматичної, сфрагістичної та фалеристичної іконографії княгинь Київської Русі |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Evolution of Numismatic, Sphragistic and Phaleristic Iconography of Princesses of Kyivan Rus |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |