Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Слівінська, Аліна Францівна | |
dc.contributor.author | Cапєлкіна, Злата Петрівна | |
dc.date.accessioned | 2025-07-08T08:20:04Z | |
dc.date.available | 2025-07-08T08:20:04Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Слівінська А. Ф., Cапєлкіна З. П. Віденський модерн в оптиці філософії емпіріокритицизму Е. Маха (частина ІІ). // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2024. № 4. С. 212–216. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/6001 | |
dc.description | Тhe purpose of the article is to analyse the Viennese Modernism artists’ work in the context of one of the main contradictions of the late 19th and early 20th centuries between the real and illusory worlds, the dichotomy of the rational and emotional, the sensual and the supersensible, the conscious and the unconscious, nature and culture, life and death. To reveal the influence of the Ernst Mach's empirio-criticism philosophy on the development of the theory of new art by Hermann Bahr, the founder and ideological inspirer of "Young Vienna", and the early work of the Austrian poet and writer, the exponent of the ideas of decadence, Hugo von Hofmannsthal. Research methodology. Research of the discourse of Viennese modernism through the application of a number of general methods - historical, comparative, analytical, structural, hermeneutic and symbolic-allegorical, etc. Scientific novelty. The article is the first in the Ukrainian humanities to examine the phenomenon of Viennese modernism from the perspective of the Ernst Mach’s empirio criticism philosophy. Conclusions. The Ernst Mach’s empirio-criticism philosophy, represented by the claim “the world is my sensation”, was one of the ideological and theoretical foundations of Viennese modernism, first of all for the "Young Vienna" society. It had an impact on the Hermann Bahr’s theory of new art development, as well provided the foundation for understanding and comprehension, reflection and representation of the contradiction between illusion and reality by means of artistic creativity in the early poetic work of Hugo von Hofmannsthal and opened the ways for its resolution through the penetration into the depths of one's own "I" in order to overcome the personality crisis and reveal the relationship between man and the world, being on the border of the rational and the unconscious, earthly and otherworldly, life and death and its manifestation in creativity. | uk_UA |
dc.description.abstract | Мета роботи – проаналізувати творчість митців віденського модерну в контексті одного з головних протиріч епохи кінця ХІХ – початку ХХ століть між реальним та ілюзорним світом, дихотомією раціонального та емоційного, чуттєвого і надчуттєвого, свідомого і несвідомого, природою і культурою, життям і смертю та ін. Виявити вплив філософії емпіріокритицизму Ернста Маха на розробку теорії нового мистецтва Германа Бара, фундатора й ідейного натхненника «Молодого Відня» і ранню творчість австрійського письменника, виразника ідей декадентства Гуґо-Лауренца-Гофмана фон Гофмансталя. Методологія статті.. Дослідження дискурсу віденського модерну здійснювалося шляхом застосування низки загальних методів: історичного, порівняльного, аналітичного, структурного, герменевтичного, символіко-алегоричного та ін. Наукова новизна. У статті вперше у вітчизняній гуманітаристиці розглянуто феномен віденського модерну в оптиці філософії емпіріокритицизму Ернста Маха. Висновки. Філософія емпіріокритицизму Ернста Маха, репрезентована в тезі «світ є моє відчуття», була однією з ідейно-теоретичних засад віденського модерну, передусім об’єднання «Молодий Відень», вплинула на розробку теорії нового мистецтва Германа Бара, заклала підґрунтя осмислення та осягнення, відображення і репрезентації в ранній поетичні творчості Гуґо-фон Гофмансталя протиріччя між ілюзією і реальністю засобами художньої творчості та відкрила шляхи його вирішення, проникнення в глибини власного «Я» задля подолання кризи особистості і виявлення взаємозв'язку людини та світу, перебування на межі раціонального і позасвідомого, земного і потойбічного, життя і смерті та його проявлення у творчості. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | віденський модерн | uk_UA |
dc.subject | Е. Мах | uk_UA |
dc.subject | ілюзія і реальність | uk_UA |
dc.subject | естетизм | uk_UA |
dc.subject | об’єднання «Молодий Відень» | uk_UA |
dc.subject | Гофмансталь | uk_UA |
dc.title | Віденський модерн в оптиці філософії емпіріокритицизму Е. Маха (частина ІІ) | uk_UA |
dc.title.alternative | Viennese Modern in the Optics of E. Mach's Philosophy of Empirio-Criticism (Рart ІІ) | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |