Короткий опис(реферат):
Мета статті – визначити роль фотографій як документальних матеріалів у відтворенні творчого спадку
українського скульптора Опанаса Шевчукевича 1925–1972 рр., описати принципи складання фотографічного
архіву для подальшого аналізу стилістичних особливостей стилю О. Шевчукевича, ввести до наукового обігу
маловідомі твори митця. Методологія дослідження включає використання комплексу методів: систематизації
фактів та узагальнення, порівняльного аналізу та історико-логічного синтезу, які дали можливість дослідити
фотоматеріали, систематизувати їх за часом створення, серіями й іншими особливостями; визначити періоди
творчості митця, за допомогою фотографічних джерел хронологічно реконструювати скульптурний доробок
О. Шевчукевича для подальшого вивчення стилістики його творчої манери. Наукова новизна роботи полягає у
відтворенні та каталогізації скульптурного доробку українського митця О. Шевчукевича, окресленні на прикладі
знімків скульптур різного часу періодів його творчості, специфіки мистецької манери; поповненні спадщини
О. Шевчукевича переліком неопублікованих фотографічних документів. Висновки. Світлини скульптурних
творів – це одне з найповніших джерел інформації про художній спадок О. Шевчукевича. Вони дають змогу
здійснювати порівняльний аналіз особливостей періодів творчості скульптора, переосмислювати історію
українського мистецтва ХХ ст. та розширювати знання про маловідомих митців (за доби радянської влади), що
сприятиме збагаченню фонду культурної спадщини України систематизованим скульптурним доробком 1925
1970 рр. буковинського автора Опанаса Шевчукевича. Такі відомості дають основу для створення каталогу творів
автора, які раніше не були репродуковані в профільних виданнях. Крім того, дослідження маловідомих сторінок
творчості митця дає можливість простежити розвиток українських мистецьких ідей і методів у контексті
європейських мистецьких течій 1920–1935 рр., зокрема експресіонізму.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of this article is to evaluate how comprehensively these postcards capture the artist’s creations and
to identify the phases of his artistic journey that they represent. Furthermore, it aims to explore the potential of introducing
works that have not previously been reproduced into academic discourse. The research involves collecting and organising
documentary materials, such as photographs, that showcase the creative output of Ukrainian sculptor Opanas
Shevchukevych from 1925 to 1972. The goal is to establish guidelines and a framework for a photographic archive to
facilitate further analysis of his stylistic development. Photographic reproductions of O. Y. Shevchukevych’s sculptures
provide valuable insights into his body of work. The research methodology incorporates comparative analysis and
historical-logical approaches, enabling a thorough investigation and systematisation of the discovered materials based on
their creation period, series, and other distinguishing characteristics. This approach highlights the different phases of the
artist’s career. Scientific novelty. Organising the photographic records chronologically allows for a comprehensive
exploration and comparison of Shevchukevych’s stylistic evolution. This research significantly contributes to a deeper
understanding of, replication of, and ability to catalogue, the works of the Ukrainian sculptor O. Shevchukevych by
introducing previously unavailable photographic documents. Such efforts enrich his artistic legacy. Through comparative
analysis, insights can be derived into the various phases of his creative journey and the consistency of his artistic vision.
Photographs from different periods are crucial for identifying the artist’s distinctive stylistic elements. Conclusions. In
summary, these photographic records serve as invaluable tools for investigating Shevchukevych’s creative heritage,
reinforcing and substantiating conclusions about his artistic characteristics across different phases of his career. Rethinking the history of Ukrainian art and expanding awareness of lesser-known Soviet-era artists enriches Ukraine’s
cultural heritage with the sculptural works of the Bukovinian artist Opanas Shevchukevych, covering the years 1925 to
1970. Additionally, a catalogue is being compiled, featuring previously unpublished works by the artist that have not been
documented in specialised literature. Examining the artist’s biography and creative evolution reveals Ukrainian-German
artistic relationships and influences, as well as the development of ideas and methods from European art movements,
particularly expressionism, during the period from 1920 to 1935.