Короткий опис(реферат):
Purpose of Research. The purpose of the research is to analyse the main productions of Ukrainian folk dances by
Myroslav Vantukh in 1950-1970. Methodology of Research. The research methodology is based on interdisciplinary
approaches. The author uses the following methods: a historical one to build a chronology of the forming of M. Vantukh`s
choreographic productions, analytical method to reveal the peculiarities of choreographic productions of the «Youth»
group and retrospective one to highlight the creative evolution of M. Vantukh as a choreographer. Scientific Novelty. The
scientific novelty of the research is the detailed analysis of M. Vantukh`s choreographic productions in the 1950s and
1970s. Conclusions. Thus, the analysis of choreographic productions by Myroslav Vantukh in the 1950s and 1970s allows
us to determine the factors that influenced the development of the choreographer artistic views. The experience of working
in the ensemble «Youth» contributed to the formation of the main features of M. Vantukh choreography, namely the
synthesis of classical and folk choreography and the tandem of world culture with Ukrainian authenticity.
Суть розробки, основні результати:
Метою дослідження є аналіз основних постановок українських народних танців Мирослава Вантуха у
1950–1970-х роках. Методологія дослідження ґрунтується на міждисциплінарному підході. Було використано
такі методи як історичний – для побудови хронології появи хореографічних постановок М. Вантуха, аналітичний
метод при розкритті особливостей хореографічних постановок колективу «Юність» та ретроспективний для
висвітлення творчої еволюції М. Вантуха як балетмейстера. Наукова новизна дослідження полягає в детальному
аналізі хореографічних постановок М. Вантуха у 1950–1970-х роках. Висновки. Аналіз хореографічних
постановок Мирослава Вантуха 1950–1970-х роках дозволяє визначити фактори, що впливали на розвиток
художніх поглядів балетмейстера. Досвід роботи в ансамблі «Юність» сприяв становленню основних рис
хореографії М. Вантуха, а саме синтез класичної та народної хореографії та тандем світової культури з
українською автентикою.