dc.contributor.author |
Бєдний, Андрій Іванович |
|
dc.date.accessioned |
2025-07-09T08:44:01Z |
|
dc.date.available |
2025-07-09T08:44:01Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.citation |
Бєдний А. І. Імпресіоністичні тенденції в музиці українських композиторів. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2024. № 4. С. 363–373. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/6026 |
|
dc.description |
Тhe purpose of the article is to study the Ukrainian national intonation in the context of impressionism, from its
inception at the turn of the twentieth century to the modern period. The analysis is based on examples of the compositional
styles of C. Debussy, M. Ravel, and E. Satie, as well as on the further transformation of stylistic features in the works of
contemporary Ukrainian composers: B. Liatoshynskyi, A. Biloshytskyi, and V. Vlasov. The methodological basis of the
study is based on the following methods: historical – used to describe the events associated with the emergence of the
musical impressionism trend; search – aimed at identifying the meaning of the concept of “musical intonation” and serves
as a basis for further search for impressionistic trends in the scores of Ukrainian composers; comparative – used to identify
common features between the founding composers of the style and Ukrainian composers; as well as analytical and
intonation-dramaturgical methods. The scientific novelty of the article examines for the first time the influence of
impressionism in the work of Ukrainian composers who worked in the genre of folk orchestral performance. An analysis
of compositions and scores is carried out taking into account impressionistic tendencies in Ukrainian music. Conclusions.
The direction of “musical impressionism” is considered in the context of the national European school of composition.
The features of the impressionistic style in the national musical art are highlighted. The concept of “musical intonation”
is clarified. Two stages of development of impressionistic tendencies in Ukrainian music, one of the brightest
representatives of which is B. Liatoshynskyi, are identified. The impressionistic intonational trends in the works of contemporary Ukrainian composers are revealed. The following works are analysed: “Four Romances” from the cycle
“Moon Shadows” for high voice and piano by B. Liatoshynsky, the third and fifth parts of the orchestral suite “From the
Depths of Ages” – “Olga’s Bath” and “Drevlianskyi Ashes” by A. Biloshytskyi, as well as the orchestral work “The Girl
and the Sea” by V. Vlasov. Their figurative content is justified, stylistic features and harmonic structure, which reveals
impressionistic features in the context of the development of Ukrainian musical culture. Particular attention is paid to the
analysis of intonational elements that form the characteristic sound of the works, their timbre and rhythmic richness, as
well as the means of expressing certain moods through national harmonic consonances and the characteristic melodic
structure. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Метою статті є дослідження української національної інтонації у контексті імпресіонізму, починаючи з
його зародження на межі ХХ століття та до сучасного періоду. Аналіз ґрунтується на прикладах композиторських
стилів К. Дебюссі, М. Равеля та Е. Саті, а також на подальшій трансформації стильових особливостей у творчості
сучасних українських композиторів: Б. Лятошинського, А. Білошицького і В. Власова. Методи дослідження:
історичний – використовується для опису подій, пов’язаних із виникненням напрямку музичного імпресіонізму;
пошуковий – спрямований на виявлення значення поняття «музична інтонація» і слугує базою для подальшого
пошуку імпресіоністичних тенденцій у партитурах українських композиторів; порівняльний – застосовується для
виявлення спільних рис між композиторами-засновниками стилю та українськими композиторами; а також
аналітичний і інтонаційно-драматургічний методи. Наукова новизна. У статті вперше досліджено вплив
імпресіонізму на творчість українських композиторів, які працювали в жанрі народно-оркестрового виконавства.
Проведено аналіз композицій та партитур з урахуванням імпресіоністичних тенденцій в українській музиці.
Висновки. Розглянуто напрям «музичний імпресіонізм» у контексті національної європейської композиторської
школи. Висвітлено особливості імпресіоністичного стилю в національному музичному мистецтві. Уточнено
поняття «музична інтонація». Виявлено два етапи розвитку імпресіоністичних тенденцій в українській музиці,
одним із яскравих представників якої є Б. Лятошинський. Розкрито імпресіоністичні тенденцій у творчості
сучасних українських композиторів. Проаналізовано такі твори: «Чотири романси» з циклу «Місячні тіні» для
високого голосу та фортепіано Б. Лятошинського, третя і п’ята частини з оркестрової сюїти «З глибини віків» –
«Купальня Ольги» та «Древлянське попелище» А. Білошицького, а також оркестровий твір «Дівчина і море»
В. Власова. Обґрунтовано їх образний зміст, стильові особливості та гармонічну структуру, що виявляє
імпресіоністичні риси у контексті розвитку української музичної культури. Особлива увага приділяється аналізу
інтонаційних елементів, що формують характерне звучання творів, їх темброве і ритмічне багатство, а також
засобам вираження певних настроїв через національні гармонічні співзвуччя та характерність мелодичної
структури. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
імпресіонізм |
uk_UA |
dc.subject |
музична інтонація |
uk_UA |
dc.subject |
імпресіоністичні тенденції |
uk_UA |
dc.subject |
творчість українських композиторів |
uk_UA |
dc.subject |
народні інструменти |
uk_UA |
dc.subject |
образність |
uk_UA |
dc.title |
Імпресіоністичні тенденції в музиці українських композиторів |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Impressionistic Tendencies in the Music of Ukrainian Composers |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |