Короткий опис(реферат):
Мета статті – здійснити аналіз творчості композиторів Закарпаття крізь призму жанру жіночого
вокального ансамблю та репрезентацію діяльності аматорських колективів регіону. Методологія дослідження
полягає в застосуванні комплексного підходу, що передбачає емпіричний метод – висвітлення питання творчості
закарпатських композиторів для жіночих вокальних ансамблів, метод аналізу та синтезу, що дало змогу розкрити
жанрово-стильові засади на основі виданих репертуарних збірників композиторів. Наукову новизну становить
введення до наукового обігу композиторської творчості митців Закарпаття саме для жіночих вокальних
ансамблів, можливостей для їх розвитку та виконавської діяльності, розкрито рівні взаємодії композиторської
творчості з фольклором та сучасними виконавськими тенденціями. Висновки. Аматорські жіночі вокальні
ансамблі, маючи високу виконавську культуру, жанрово-стильову розмаїтість репертуару, демонструють кращі
зразки композиторів Закарпаття, у творчому доробку яких пісня посідає особливе місце. Свідомо взяті для аналізу
постаті композиторів, творчість яких відображає глибоку спадкоємність національних традицій, місцевий
колорит. Творчість Д. Задора, М. Попенка, В. Поповича, Ф. Турянина увійшла до золотого фонду вокально
ансамблевого мистецтва Закарпаття. Духовні, патріотичні, ліричні, жартівливі пісні запропонованих
композиторів продовжують пісенно-творчі традиції краю, жанрово-стильові особливості вокально-ансамблевої
музики. В авторських піснях композитори використовують той літературний текст, який збагачує музичну
тканину пісні, в обробці народної пісні композитори яскраво відображають народний місцевий колорит,
використовуючи гармонійні прийоми, що допомагають глибшому розкриттю художнього змісту.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to analyse the creativity of Transcarpathian composers through the prism of the
female vocal ensemble genre and the representation of the activities of the amateur collectives in the region. The research
methodology consists in the application of a complex approach, which involves an empirical method – highlighting the
issue of the work of Transcarpathian composers for female vocal ensembles, a method of analysis and synthesis, which
made it possible to reveal the genre and style principles based on published repertoire collections of composers.
The scientific novelty is the introduction to the scientific circulation of the compositional work of Transcarpathian artists,
specifically for female vocal ensembles, opportunities for their development and performing activities, the levels of
interaction of the compositional work with folklore and modern performance trends are revealed. Conclusions. Amateur
women's vocal ensembles, having a high-performance culture, a genre-stylistic diversity of the repertoire, demonstrate
the best examples of Transcarpathian composers, in whose creative output the song occupies a special place. The figures
of composers whose work reflects the deep continuity of national traditions and local flavour were deliberately taken for
analysis. The song works of D. Zador, M. Popenko, V. Popovych, and F. Turianyn were included in the golden fund of the song art of Transcarpathian region. The spiritual, patriotic, lyrical, humorous songs of the proposed composers
continue the song-creative traditions of the region, genre-stylistic features of vocal-ensemble music. In author's songs,
composers use the literary text that enriches the musical fabric of the song, in the processing of folk songs, composers
vividly reflect the folk local flavour, using harmonic techniques that help to reveal the artistic content in a deeper way.