Короткий опис(реферат):
Мета роботи – усвідомлення ідеї і сюжетного смислу опери А. Вівальді «Джустіно» в контексті сутнісного
типологічного її виявлення як церковно-дидактичної композиції, скерованої на заохочення у сприйнятті слухачів
пошани і захоплення християнськими чеснотами, якими наділені провідні персонажі твору. Методологічною
основою дослідження виступає інтонаційний підхід школи Б. Асаф’єва в Україні, відзначений в роботах
Д. Андросової, О. Козаренка, Т. Левицької, О. Маркової, О. Рощенко, А. Соколової, В. Шульгіної та інших
провідних науковців шкіл І. Ляшенка та І. Котляревського як тих, що започаткували музично-культурологічний
профіль мистецтво- і культурознавства. Виділені такі методи культурологічного аналізу музичного артефакту:
біографічно-описовий у варіанті інтелектуально-біографічного, герменевтичний, міждисциплінарний, музично
семіотичний. Наукова новизна роботи проявляється в наступному: 1) вперше в українському культуро- і
мистецтвознавстві піднятий аспект класифікації вказаної опери А. Вівальді як церковно-дидактичний, тобто
художні ознаки представляють суттєву, але не вирішальну складову вираження; 2) вперше в Україні виділений
культурознавчий підхід до опери, вирішеної поза умов дотримання художньої цілісності подання. Висновки.
Опера «Джустіно» А. Вівальді складена до карнавальних дійств і охоплююча більше 4-х годин представлення,
тобто виходить за часові межі художніх театральних актів, принципово наближаючись до містеріальних дійств.
Сюжет, запозичений з історичних уявлень про Візантію, наповнений подіями, що заявляють єдність владних осіб
і героїчних дій неофітів, яким постає Джустіно в дотиманні честі, вірності і щирого захоплення коханням. Сама
постановка у центр сюжету історії виходу на вищу владу – соправителя імператора – провінціала Джустіно через
подвиг і честь та поміч Вищого складає зразкову для молоді путь. І це у 1720-ті роки, коли розгорнулася
молодіжна активність (персоніфікована радикалізмом Ф. Вольтера в перегляді національних святинь і вірувань),
явно стримувана церковними засадами умов Венеціанської аристократичної республіки.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the work is to understand the idea and plot sense of the "Giustino" opera by A. Vivaldi in the
context of its essential typological identification as an ecclesiastical and didactic composition aimed to encourage the
audience's perception of respect and admiration for the Christian virtues endowed with the leading characters of the work.
The methodological basis of the study is the intonation approach of the B. Asafyev school in Ukraine, noted in the works
of D. Androsova, O. Kozarenko, T. Levytska, O. Markova, O. Roshchenko, A. Sokolova, V. Shulhina and other leading
scientists of schools I. Liashenka and I. Kotliarevskyi as those who initiated the musical and cultural profile of art and
cultural studies. The following methods of cultural analysis of a musical artifact are distinguished: biographical
descriptive in the variant of intellectual-biographical, hermeneutic, interdisciplinary, musical-semiotic. The scientific
novelty of the work is manifested in the following. For the first time in Ukrainian culture and art history, the author raises
the aspect of classifying this opera by A. Vivaldi as ecclesiastical and didactic, which means that artistic features represent
a significant but not decisive component of expression. For the first time in Ukraine, a cultural approach to an opera
composed outside the conditions of artistic integrity of presentation is highlighted. Conclusions. The "Giustino" opera
by A. Vivaldi is composed for carnival events and covers more than 4 hours of performance, that is, it goes beyond the
time limits of artistic theatrical acts, fundamentally approaching mysterious events. The plot, borrowed from historical
ideas about Byzantium, is filled with events that declare the unity of powerful people and the heroic actions of neophytes, whom Giustino appears in the pursuit of honour, loyalty and sincere admiration for love. The very placement in the centre
of the plot of the story of the rise to higher power – the co-ruler of the emperor – the provincial Giustino through the feat
and honour and help of the Most High constitutes an exemplary path for the youth. It was in the 1720s, when youth
activism unfolded (personified by F. Voltaire’s radicalism in the revision of national shrines and beliefs), clearly
restrained by the church principles of the conditions of the Venetian aristocratic republic.