Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Концептуальні засади режисури сучасної української драматургії

Show simple item record

dc.contributor.author Гордєєв, Сергій Іванович
dc.date.accessioned 2025-07-09T12:09:41Z
dc.date.available 2025-07-09T12:09:41Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Гордєєв С. І. Концептуальні засади режисури сучасної української драматургії. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2024. № 4. С. 440–445. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/6037
dc.description The purpose of the article is to conceptualise the features of the directorial decision of works of modern Ukrainian dramaturgy through the prism of the trends in the development of theatrical art in 2014–2024. Research methodology. A complex of general scientific and art history methods was applied: the method of theoretical analysis, the system and typological method, the method of observation, the method of comparative analysis, the method of art history analysis. Scientific novelty. The features of theatrical directing were studied through the prism of the problems of staging works of modern Ukrainian dramaturgy. The intensification of the appeal of theatrical directors to the works of modern Ukrainian dramaturgy in connection with the strengthening of the national-patriotic movement during the Revolution of Dignity and the beginning of the Russian-Ukrainian war (from 2014 to the present day) is substantiated. Based on a comparative analysis, common and distinctive characteristics of directorial approaches to the production of modern Ukrainian plays on the stages of dramatic and independent theatres (documentary theatre) were identified. The specifics of the solution of the stage space, scenographic design and the use of multimedia technologies in the context of the features of the productions of modern works were analysed. Conclusions. The study revealed that modern Ukrainian dramaturgy is open to various directorial interpretations. Through the characterisation of the work, the understanding of the narrative, the visualisation of the plot development and the general direction of the stage action, the author's directorial understanding and the main professional settings of the representatives of modern Ukrainian theatre are noticeably manifested. Despite the individuality of the director's handwriting, the specificity of the author's interpretation and the uniqueness of the director's concepts, common production aspects are: minimisation of scenographic design, the use of multimedia technologies (video projections), recourse to conventional theatre techniques, the disclosure of the truth and frankness of the author's expression through original imagery. Characteristic for the productions of modern dramaturgy is the minimisation of scenographic design, in some cases playing on the concept of empty space by P. Brook, while at the same time shifting the emphasis to the representation of all aspects of the intimate and psychological time-space of the characters, the enhancement of their memories and personal experiences by the mise-en-scene drawing to the level of sacralisation; the ascetic world of objects in the performances is given special weight, bringing it to the level of a sign or symbol. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – концептуалізувати особливості режисерського рішення творів сучасної української драматургії крізь призму тенденцій розвитку театрального мистецтва 2014–2024 рр. Методологія дослідження. Застосовано комплекс загальнонаукових та мистецтвознавчих методів: методу теоретичного аналізу, системного та типологічного методу, методу спостереження, методу компаративного аналізу, методу мистецтвознавчого аналізу та ін. Наукова новизна. Досліджено особливості театральної режисури крізь призму проблематики постановки творів сучасної української драматургії. Обґрунтовано активізацію звернення театральними режисерами до творів сучасної української драматургії у зв’язку з посиленням національно-патріотичного руху за часів Революції Гідності та з початком російсько-української війни (з 2014 р. й донині). Виявлено спільні та відмінні характеристики режисерських підходів до постановок сучасних українських п’єс на сценах драматичних та незалежних театрів (документальний театр). Проаналізовано специфіку вирішення сценічного простору, сценографічного оформлення та використання мультимедійних технологій в контексті особливостей постановок сучасних творів. Висновки. Дослідження дало змогу виявити, що сучасна українська драматургія відкрита для різноманітних режисерських інтерпретацій. Через характеристику твору, осмислення наративу, візуалізацію розвитку сюжету та загальний напрям сценічної дії відчутно проявляється авторське режисерське розуміння та основні професійні налаштування представників сучасного українського театру. Незважаючи на індивідуальність режисерського почерку, специфіку авторської інтерпретації та унікальність режисерських концепцій, спільними постановочними аспектами є: мінімізація сценографічного оформлення, використання мультимедійних технологій (відеопроєкції та ін.), звернення до прийомів умовного театру, розкриття правди та відвертості авторського висловлення через оригінальну образність. Характерна для постановок сучасної драматургії мінімізація сценографічного оформлення, в окремих випадках обігрування концепції порожнього простору П. Брука, водночас зміщує акцент на репрезентацію всіх аспектів інтимно-психологічного часопростору героїв, посилення мізансценічним малюнком їх спогадів та особистісних переживань до рівня сакралізації; аскетичному світу предметів у виставах надано особливу вагу, виводячи на рівень знаку чи символу. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject театральна режисура uk_UA
dc.subject сучасний театр uk_UA
dc.subject сучасна українська драматургія uk_UA
dc.subject режисерська концепція uk_UA
dc.subject візуальний ряд uk_UA
dc.subject мізансценічний малюнок uk_UA
dc.title Концептуальні засади режисури сучасної української драматургії uk_UA
dc.title.alternative Conceptual Principles of Directing Modern Ukrainian Dramaturge uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account