Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Український театр в часі війни: публіцистичний та науковий дискурс

Show simple item record

dc.contributor.author Бенюк, Богдан-Гордій Богданович
dc.date.accessioned 2025-07-09T12:16:27Z
dc.date.available 2025-07-09T12:16:27Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Бенюк Б.-Г. Український театр в часі війни: публіцистичний та науковий дискурс. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2024. № 4. С. 451–457. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/6039
dc.description The purpose of the article is to analyse and systematise journalistic and scientific studies on the problems of the functioning of the Ukrainian theatre during the war of 2022–2024. Research methodology. The historical and chronological principle, methods of analysis, comparison, systematisation and theoretical generalisation were applied. Scientific novelty. For the first time, the panorama of the publicistic and scientific discourse of the Ukrainian drama theatre after Russia's full-scale invasion of Ukraine is recreated. Conclusions. The study of the journalistic and scientific discourse of Ukrainian theatre during the war is important for understanding the current state of the performing arts, identifying current problems and prospects for understanding the theatre sphere. The following groups of printed journalistic discourse can be distinguished quite conditionally: popular science magazines on theatrical topics (Proscenium, Ukrainian Theatre, Kino-Theatr); socio-political media, in particular, online publications (Ukrainska Pravda. Life, Suspilne. Culture, Ukrainian Week magazine); specialised information websites (ProTeatr); blogs about theatre life in Ukraine (Theatre Fishing). An important element of journalistic discourse is audio (podcasts) and video resources (videos on YouTube). The scientific printed discourse of contemporary Ukrainian theatre is at the stage of formation, with a small number of scientific articles compared to journalistic ones (K. Yudova-Romanova; E. Skrypnyk, O. Moshkina, Y. Zarichna; H. Sukhomlyn, Y. Tsyvata, A. Chornoivan; Y. Bentia, P. Shopin). A significant part of the materials draws attention to the influence of war traumatic experience on artistic decisions, as well as to the therapeutic aspects of the impact of art on a person as a means of overcoming such traumas, which gives grounds to assert the importance of taking into account theatrical discourse for Trauma studies, a relevant area of humanitarian research. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – проаналізувати та систематизувати публіцистичні й наукові студії з проблем функціонування українського театру в часі війни 2022–2024 рр. Методологія дослідження. Застосовано історико-хронологічний принцип, методи аналізу, порівняння, систематизації та теоретичного узагальнення. Наукова новизна. Вперше відтворено панораму публіцистичного та наукового дискурсу українського драматичного театру після повномасштабного вторгнення росії в Україну. Висновки. Дослідження публіцистичного та наукового дискурсу українського театру в часі війни є важливим для усвідомлення сучасного стану сценічного мистецтва, виявлення актуальних проблем та перспектив осмислення театральної сфери. Досить умовно можна виокремити такі групи друкованого публіцистичного дискурсу: науково-популярні журнали театральної тематики («Просценіум», «Український театр», «Кіно-Театр» та ін.); суспільно-політичні масмедіа, зокрема, інтернет-видання («Українська правда. Життя», «Суспільне. Культура», журнал «Український тиждень» та ін.); спеціалізовані інформаційні сайти («ProТеатр» та ін.); блоги про театральне життя України («Театральна риболовля» та ін.). Важливим елементом публіцистичного дискурсу є аудіо- (подкасти та ін.) та відеоресурси (відео на платформі YouTube та ін.). Науковий друкований дискурс сучасного українського театру знаходиться на стадії формування, налічує незначну, порівняно з публіцистичними, кількість наукових статей (К. Юдова-Романова; Є. Скрипник, О. Мошкіна, Я. Зарічна; Г. Сухомлин, Ю. Цивата, А. Чорнойван; Ю. Бентя, П. Шопін та ін.). Значна частина матеріалів звертає увагу на вплив воєнного травматичного досвіду на художні рішення, а також на терапевтичні аспекти впливу мистецтва на людину як засобу подолання таких травм, що дає підстави стверджувати важливість врахування театрального дискурсу для Trauma studies («Вивчення травми») – актуального напряму гуманітарних досліджень. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject український театр uk_UA
dc.subject театр у часі війни uk_UA
dc.subject публіцистичний дискурс uk_UA
dc.subject науковий дискурс uk_UA
dc.subject театральне мистецтво uk_UA
dc.subject культурна травма uk_UA
dc.title Український театр в часі війни: публіцистичний та науковий дискурс uk_UA
dc.title.alternative Ukrainian Theatre in Wartime: Journalistic and Scientific Discourse uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account