dc.contributor.author |
Федоренко, Микола Олександрович |
|
dc.date.accessioned |
2025-07-10T11:32:20Z |
|
dc.date.available |
2025-07-10T11:32:20Z |
|
dc.date.issued |
2025 |
|
dc.identifier.citation |
Федоренко М. О. Естетичний вимір української культури. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2025. № 1. С. 76–80. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/6050 |
|
dc.description |
The purpose of the work is to study the aesthetic foundations of Ukrainian culture. The research methodology
is determined by a set of complementary methods, general and special principles, the interdisciplinary connection of
which ensures the objectivity and reliability of the research results. Scientific novelty. The thesis about the panestheticism
of Ukrainian culture is argued. The fundamental role of the Cossack Baroque in shaping the aesthetic dimension of
Ukrainian culture is substantiated. The idea of mental consonance of Ukrainian and European worldview traditions on
the basis of cordocentric ‘baroque’ consciousness is affirmed. The peculiarities of the Ukrainian mentality are
substantiated in terms of its panaesthetic foundations. Conclusions. The subject reality, essence and methodological
significance of the aesthetic in contemporary cultural discourse are outlined. The peculiarities of aesthetic activity through
the formula of ‘non-violent synthesis’ are emphasised. The specifics of the modern understanding of culture are pointed
out, the essence of which is an attempt to capture the typology of traditional, everyday life of people in their
communication with each other and the world around them. Attention is focused on the concept of mentality as a certain
‘psychological toolkit’ that synthesises, at the pre-reflexive level, the traditions, customs, and beliefs of a certain ethno
cultural community in their ‘real’ and ‘imaginary’ dimensions. The author investigates the panaesthetic features of the
Ukrainian Baroque culture. The author points out the phenomenon of metaphor (emblem) as a constructive principle of
organisation of the whole human existence of the Baroque period from the side of its creativity. In this period, the idea of
artistry as a purely external subject property of works of art, which is capable of evoking sensual impressions, is not
dominant. On the example of Mykola Gogol’s poetry, the article demonstrates the peculiarities of the author's artistic
style as a manifestation of aesthetic in its origins of ‘non-systemic synthesis’. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета статті спрямована на дослідження естетичних засад української культури. Методологія роботи
визначається комплексом взаємодоповнюваних методів, принципів загального й спеціального характеру,
міждисциплінарний зв'язок яких забезпечує об’єктивність і достовірність результатів дослідження. Наукова
новизна. Аргументовано тезу про панестетизм української культури. Обґрунтовано засадничу роль козацького
бароко у формуванні естетичного виміру української культури. Стверджено думку про ментальну співзвучність
української та європейської світоглядних традицій на ґрунті кордоцентричної «барокової» свідомості.
Обґрунтовано особливості української ментальності з огляду на її панестетичні засади. Висновки. Окреслено
предметну реальність, сутність та методологічне значення естетичного в сучасному культурологічному дискурсі.
Наголошено на особливостях естетичної діяльності через формулу «ненасильницького синтезу». Вказано на
специфіку сучасного розуміння культури, суть якої полягає в намаганні схопити тип традиційного,
повсякденного буття людей в їх спілкуванні між собою та навколишнім світом. Закцентувано на понятті
менталітету як певного «психологічного інструментарію», який синтезує на дорефлексивному рівні традиції,
звичаї, вірування певної етнокультурної спільноти в їх «реальному» та «уявному» вимірах. Досліджено
панестетичні особливості культури доби українського бароко. Вказано на феномен метафори (емблеми) як
конструктивного принципу організації всього людського буття доби бароко з боку його творчості; у зазначений
період уява про художність як суто зовнішню предметну властивість творів мистецтва, яка здатна викликати
чуттєві враження, не є панівною. На прикладі поетики Миколи Гоголя продемонстровано особливості
художнього стилю автора як прояв естетичного у витоках «несистемного синтезу». |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
бароко |
uk_UA |
dc.subject |
метафора |
uk_UA |
dc.subject |
панестетизм |
uk_UA |
dc.subject |
культурологічний вимір |
uk_UA |
dc.subject |
менталітет |
uk_UA |
dc.title |
Естетичний вимір української культури |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Aesthetic Dimension of Ukrainian |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |