dc.contributor.author |
Парубочий, Ігор Павлович |
|
dc.contributor.author |
Ховпун, Олексій Сергійович |
|
dc.date.accessioned |
2025-07-11T07:33:12Z |
|
dc.date.available |
2025-07-11T07:33:12Z |
|
dc.date.issued |
2025 |
|
dc.identifier.citation |
Парубочий І. П., Ховпун О. С. Сценічне вбрання в культурній дипломатії: соціокультурологічний аспект. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2025. № 1. С. 140–146. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/6060 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to identify the influence of stage dress as a way of cultural self-identification and
self-presentation to the international community, to outline the role of stage dress in the formation of understanding
between nations. The research methodology is based on the use of methods: analysis and synthesis, comparison and
systematisation in order to study literary sources on the topic of the article; observation – to study the stage image of
performers as a universal language of art; culturological analysis made it possible to identify the influence of stage attire
on the formation of international cooperation. The scientific novelty of the study lies in identifying the role of stage attire
in establishing intercultural understanding and cooperation, which is the task of cultural diplomacy. Conclusions. The
performing arts have a huge potential for self-expression, social transformations and intercultural communication. Stage
costumes contribute to the effective communication of the director's intention to the audience, enhance the visual and
narrative impression of stage productions. The skilful combination of design elements, fabrics and accessories in the
characters’ clothes makes it possible to present the stage image as a symbol, to deepen the understanding of the action.
Stage clothing as a component of culture can play an important role in cultural diplomacy, to promote intercultural
dialogue. Stage costumes, combining aesthetics, symbolism and messages, are an expression of the universal language of creativity, which is able to unite different peoples. The perception and interpretation of the appearance of actors does not
require knowledge of certain languages, which makes stage images universal, understandable to the audience, and foreign
ones in particular. The colour, texture, design and symbolism of stage costumes can evoke synchronous emotions in a
multicultural audience, and contribute to social cohesion. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета статті – виявити вплив сценічного одягу як способу культурної самоідентифікації та самопрезентації
міжнародній спільноті, окреслити роль сценічного вбрання на формування розуміння між націями. Методологія
дослідження базується на використанні методів: аналізу і синтезу, порівняння та систематизації з метою вивчення
літературних джерел з теми статті; спостереження – задля вивчення сценічного образу виконавців як універсальної
мови мистецтва; культурологічний аналіз дав змогу виявити вплив сценічного вбрання на формування
міжнародного співробітництва. Наукова новизна дослідження полягає у виявленні ролі сценічного вбрання в
налагодженні міжкультурного розуміння та співпраці, що є завданням культурної дипломатії. Висновки. Сценічне
мистецтво має величезний потенціал для самовираження, соціальних трансформацій і міжкультурного спілкування.
Сценічне вбрання сприяє ефективному донесенню до глядачів задуму режисера, посилює візуальне та наративне
враження від сценічних постановок. Майстерне поєднання в одязі персонажів елементів дизайну, тканин та аксесуарів
дає змогу представити сценічний образ як символ, поглибити розуміння дійства. Сценічний одяг як складник культури
може відігравати важливу роль у культурній дипломатії, сприяти міжкультурному діалогу. Сценічні костюми,
поєднуючи естетику, символізм та меседжі, є виразником універсальної мови творчості, яка здатна об’єднати різні
народи. Сприйняття та інтерпретація зовнішнього вигляду акторів не потребує знання певних мов, що робить сценічні
образи універсальними, зрозумілими аудиторії, і закордонній зокрема. Колір, текстура, дизайн і символіка сценічних
костюмів здатні викликати синхронні емоції в полікультурної аудиторії, сприяти соціальній згуртованості. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
сценічне мистецтво |
uk_UA |
dc.subject |
сценічне вбрання |
uk_UA |
dc.subject |
культурна дипломатія |
uk_UA |
dc.subject |
культурна самоідентифікація |
uk_UA |
dc.subject |
культурна самопрезентація |
uk_UA |
dc.title |
Сценічне вбрання в культурній дипломатії: соціокультурологічний аспект |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Stage Dress in Cultural Diplomacy: Socio-Cultural Aspect |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |