Короткий опис(реферат):
Мета статті – проаналізувати основні аспекти трансформації образу героя у сучасній культурі під впливом
соціокультурних змін. Методологія дослідження передбачає поєднання загальнонаукових (аналізу, синтезу,
порівняння) та спеціальних методів і підходів культурології, історії, соціальної динаміки та ін. Наукова новизна
дослідження полягає у спробі обґрунтування напрямів трансформації у сучасній культурі маскулінного образу
героя до нових форм жіночого героїзму. Висновки. Однією з ключових тенденцій сучасного розуміння героїзму
є його гендерна інклюзивність. Традиційні образи героїв, сформовані в міфах, літературі та масовій культурі,
довгий час відображали патріархальне уявлення про героїзм. Глобалізація, соціальні мережі та зміна стандартів
краси стали потужними факторами, які визначають нові форми героїзму в культурі, зокрема жіночого. Вони
сприяють не лише відходу від класичних стереотипів, а й розвитку нових уявлень про жіночий героїзм, надають
йому нових значень, дають змогу створювати образи багатогранних, сильних жінок, які можуть бути героями в
найрізноманітніших контекстах, зокрема у повсякденному житті. Соціальні медіа дають змогу висвітлювати різні
аспекти героїзму, акцентуючи на моральних і соціальних якостях, таких як самопожертва, альтруїзм, гуманність
та солідарність. Героїчне сьогодні не обов’язково пов’язане із фізичною силою чи військовими подвигами, а може
проявлятися у боротьбі за рівноправ’я, свободи, екологічні ініціативи та соціальну справедливість. Так жіночий
героїзм набуває нових форм, включаючи соціальний активізм, професійні досягнення та духовну силу. Це
відображається у зміні медійних наративів та у створенні більш різноманітних образів героїнь у кінематографі,
літературі та ігровій індустрії, відкриває нові горизонти для розуміння героїзму в культурі, сприяє формуванню
більш інклюзивного й різноманітного уявлення не лише про жінок-героїнь, а й лідерів, активісток, політичних і
громадських діячів.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to analyse the main aspects of the transformation of the hero image in modern culture
under the influence of socio-cultural changes. The research methodology includes a combination of general scientific
methods (analysis, synthesis, comparison) and special methods and approaches of cultural studies, history, social
dynamics. The scientific novelty of the study lies in the attempt to substantiate the directions of transformation of the
male hero image into new forms of female heroism in modern culture. Conclusions. One of the key trends in the modern
understanding of heroism is its gender inclusiveness. Traditional images of heroes, formed in myth, literature and mass
culture, have long reflected the patriarchal notions of heroism. Globalisation, social networks and changing standards of
beauty have become powerful factors in determining new forms of heroism in culture, in particular female heroism. They
contribute not only to the departure from classical stereotypes, but also to the development of new ideas about female
heroism, giving it new meanings, allowing the creation of images of multifaceted, strong women who can be heroes in a
wide variety of contexts, including everyday life. Social media make it possible to highlight various aspects of heroism,
emphasising moral and social qualities, such as self-sacrifice, altruism, humanity and solidarity. Heroic today is not
necessarily associated with physical strength or military prowess, but can manifest itself in the struggle for equality,
freedom, environmental initiatives and social justice. Female heroism is taking on new forms, including social activism, professional achievement and spiritual strength. This is reflected in changing media narratives and in the creation of more
diverse images of heroines in cinema, literature and the games industry, opening new horizons for understanding heroism
in culture and contributing to the formation of a more inclusive and diverse perception not only of female heroines, but
also of leaders, activists, political and public figures.