dc.contributor.author |
Копієвська, Ольга Рафаілівна |
|
dc.date.accessioned |
2025-07-11T08:12:22Z |
|
dc.date.available |
2025-07-11T08:12:22Z |
|
dc.date.issued |
2025 |
|
dc.identifier.citation |
Копієвська О. Р. Твори корецької порцеляни в колекції Богдана Ханенка. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2025. № 1. С. 179–182. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/6066 |
|
dc.description |
The purpose of the work is to study circulation the works of Korets porcelain from the 18th–19th centuries
preserved in the Khanenko Museum collection, as well as to supplement information about the diversity of Bohdan
Khanenko’s collection, which later became the foundation of the museum’s holdings named after him. Research
methodology. The article employs a comprehensive approach that includes historical-cultural, art historical, and
analytical research methods. Analysis of archival materials, museum descriptions, and publications allowed the author
not only to examine the collection’s composition but also to objectively evaluate its completeness in terms of covering
different time periods and artistic manifestations. Considerable attention is paid to the comparative analysis of Ukrainian
porcelain with works from leading European manufactories. The scientific novelty of the publication lies in art analysis
two specimens of Korets porcelain, which previously did not receive proper attention in scholarly research. The study of
the works and accompanying documentation confirms the presence of Ukrainian porcelain in Bohdan Khanenko’s
collection and emphasises the importance of researching the integration of domestic art into the European cultural context.
Conclusions. The cup and saucer produced by the Korets Manufactory, preserved in the collection of the Bohdan and
Varvara Khanenko National Museum of Arts, are examples of porcelain manufactured in Ukrainian territories and a vivid
example of dialogue between Ukrainian and European culture during the 18th–19th centuries. Their presence in the
collection not only proves the comprehensive nature of the collection, which includes works belonging to different art
forms, historical periods, and varying stylistics, but also demonstrates Bohdan Khanenko’s interest in examples of
domestic decorative arts. The discovery of such exhibits in the museum’s collection, despite numerous losses in its
collection due to the vicissitudes of domestic history, emphasises the importance of thorough research and promotion of
Ukraine’s artistic heritage as an integral part of European cultural heritage. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Метою роботи є дослідження обігу творів корецької порцеляни XVIII–XIX ст., що зберігаються у збірці
музею Ханенків, а також доповнення відомостей щодо розмаїття колекції Богдана Ханенка, яка згодом стала
основою фондів музею його імені. Методологія роботи. У статті використано комплексний підхід, що включає
історико-культурний, мистецтвознавчий та аналітичний методи дослідження. Аналіз архівних матеріалів,
музейних описів і публікацій дозволив не тільки розглянути склад колекції, а й об’єктивно оцінити її повноту
щодо охоплення різних часових відтинків та мистецьких проявів. Значну увагу приділено порівняльному аналізу
української порцеляни з творами провідних європейських мануфактур. Наукова новизна публікації полягає у
мистецтвознавчому аналізі двох зразків корецької порцеляни, які раніше не отримали належного висвітлення у
дослідженнях науковців. Вивчення творів та супровідної документації підтверджує наявність української
порцеляни в колекції Богдана Ханенка і підкреслює важливість дослідження інтеграції вітчизняного мистецтва у
європейський культурний контекст. Висновки. Чашка та блюдце виробництва Корецької мануфактури, які
зберігаються в колекції Національного музею мистецтв ім. Б. та В. Ханенків, є прикладами порцеляни,
виготовленої на українських теренах, та яскравим прикладом діалогу між українською і європейською культурою
протягом XVIII–XIX ст. Їхня наявність у зібранні не лише доводить всеохопний характер збірки, в якій
зустрічаються твори, що належать до різних видів мистецтва, історичних періодів та є відмінними за
стилістикою, але й засвідчує інтерес Богдана Ханенка до зразків вітчизняного декоративного мистецтва.
Виявлення таких експонатів у збірці музею, попри численні, зумовлені перипетіями вітчизняної історії, втрати у
його колекції, підкреслює важливість ретельного дослідження та популяризації мистецького надбання України
як невід'ємної складової європейської культурної спадщини. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
українська порцеляна |
uk_UA |
dc.subject |
Корецька мануфактура |
uk_UA |
dc.subject |
Музей Ханенків |
uk_UA |
dc.subject |
колекція Богдана Ханенка |
uk_UA |
dc.title |
Твори корецької порцеляни в колекції Богдана Ханенка |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Works of Korets Porcelain in Bohdan Khanenko’s Collection |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |