Короткий опис(реферат):
Мета роботи – встановлення технологічних особливостей паперу основ малюнків Марії Примаченко з
колекції Національного музею Тараса Шевченка, визначення їхнього елементного складу, типу проклейок і
наповнювачів та введення отриманих результатів у науковий обіг. Методологія роботи полягала у використанні
мультианалітичного підходу, що включав теоретичні (компаративний аналіз) та емпіричні методи дослідження,
зокрема фотофіксацію у різних діапазонах електромагнітного спектра (видимий, ультрафіолетовий та
інфрачервоний), методи оптичної мікроскопії, рентгенофлуоресцентного аналізу та інфрачервоної спектроскопії
з Фур'є-перетворенням. Наукова новизна. Представлена робота є першим дослідженням малюнків Марії
Примаченко, що спрямоване на встановлення технологічних особливостей, аналіз та систематизацію
характеристик паперових основ творів художниці. Висновки. Проведені дослідження показали, що папір
більшості малюнків виготовлений із бавовняної целюлози, проклеєний рослинним клеєм, проте, відрізняється за
виявленими морфологічними характеристиками і наповнювачами. У складі основ творів, датованих 1980-ми рр.,
ідентифіковані оптичні відбілювачі. Отримані результати є важливим внеском до існуючого масиву знань про
склад паперу 1940-х–початку 1990-х рр. та можуть бути корисними при атрибуції малюнків Марії Примаченко.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the work is to determine the technological features of the paper supports of Maria Prymachenko’s
drawings from the collection of the Taras Shevchenko National Museum, to identify their elemental composition, sizing
and fillers, and introducing the results into scientific circulation. The methodology is to apply a multi-analytical approach
that includes theoretical (comparative analysis) and empirical research methods such as technical photography in different
spectral ranges (visual, ultraviolet, and infrared), microscopic examination, X-ray fluorescence analysis, and Fourier
transform infrared spectroscopy. Scientific novelty. The presented work is the first comprehensive study of Maria
Prymachenko’s works, which aims to establish the technological features, analyse, and systematise the characteristics of
the paper support of the artist’s drawings. Conclusions. The research has shown that the paper of most of the drawings is
made of cotton fibres, sized with plant gum, but differs in its morphological characteristics and fillers. Optical brighteners have been identified in a paper composition of works from the 1980s. The results are an important contribution to the
existing body of knowledge about the composition of paper in the 1940s and early 1990s and may be useful in attributing
drawings by Maria Prymachenko’s.