Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Долеско, Світлана Валеріївна | |
dc.contributor.author | Шишлюк, Євгеній Геннадійович | |
dc.contributor.author | Брей, Наталія Олександрівна | |
dc.date.accessioned | 2025-07-11T12:14:51Z | |
dc.date.available | 2025-07-11T12:14:51Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.citation | Долеско С. В., Шишлюк Є. Г., Брей Н. О. Архітектурні мотиви в живописі італійського відродження: до питання охорони культурної спадщини. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2025. № 1. С. 218–223. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/6073 | |
dc.description | The purpose of the article is to analyse architectural motifs in Italian Renaissance paintings in the context of prerequisites for forming a cultural heritage protection system. The methodology is based on the application of such scientific research methods as historical (analysis of artworks in the context of historical epoch); analytical (plot line identification); comparative. The scientific novelty of the article lies in the fact that for the first time, ancient architecture in Italian Renaissance painting is analysed as one of the factors in the emergence and development of cultural heritage protection, the path to which led from monuments losing their status and original purpose, decline, to renewed interest in the architectural heritage of various historical epochs. Conclusions. The examined creative works of Italian artists allowed proposing a new view on ancient Roman architectural objects in artists’ activities. It is noted that such artistic practice was not only a tool for visualising the symbolic-allegorical system widespread during the Renaissance but also documented ancient tradition through painting, thereby forming contemporary interest and respect for previous epochs. This tendency developed the practice of preservation and study of heritage further. The apex came in the 19th century when European countries systematically began forming monument protection and museum affairs, archaeological field, and in the 20th century – a system of cultural heritage protection regulated by national legislation and international conventions was created. The available materials supported the following conviction: the Renaissance artists’ interest in cultural heritage objects is one of the stages in forming practices for protecting humanity’s material and spiritual achievements. This stage relates to various historical localities where interest in objects of the past coexisted with the destruction or partial demolition of these objects. In the 19th century, monument protection and museum work, and the archaeological field began to be built at public and state levels, and in the 20th century, it had already become a cultural heritage protection system regulated by national and international legal frameworks. | uk_UA |
dc.description.abstract | Мета статті – проаналізувати архітектурні мотиви у творах живопису Італійського Відродження в контексті передумов формування системи охорони культурної спадщини. Методологія роботи ґрунтується на застосуванні таких наукових методів дослідження, як: історичний (аналіз творів мистецтва в контексті історичної епохи); аналітичний (виокремлення сюжетної лінії); порівняльний тощо. Наукова новизна статті полягає у тому, що вперше проаналізовано античну архітектуру в живописі Італійського Відродження як один із чинників появи й розвитку сфери охорони культурної спадщини, шлях до якої лежав від втрати пам’ятками свого статусу й первинного призначення, занепаду, й до відновлення інтересу до архітектурного спадку тієї чи іншої історичної епохи. Висновки. Розглянутий творчий доробок італійських митців дав змогу запропонувати новий погляд на об’єкти античної римської архітектури в творчості художників. Зауважено, що така художня практика не тільки була інструментом із візуалізації символічно-алегоричної системи, розповсюдженої в часи Відродження, але й документувала античну традицію засобами живопису, завдяки чому формувала у сучасників інтерес та повагу до попередніх епох. Наявні матеріали аргументували таке переконання: зацікавлення митцями епохи Відродження об’єктами культурної спадщини є одним з етапів формування практик охорони матеріальних і духовних надбань людства. Цей етап стосується різних історичних місцевостей, на території яких зацікавлення об’єктами минувшини співіснувало зі знищенням або частковим руйнуванням цих об’єктів. У ХІХ столітті на громадському та державному рівні почала вибудовуватись пам’яткоохоронна та музейна справа, археологічна галузь, а у XX столітті вона вже була регламентована національною та міжнародною нормативно-правовою базою система охорони культурної спадщини. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | живопис | uk_UA |
dc.subject | архітектура | uk_UA |
dc.subject | Античність | uk_UA |
dc.subject | Відродження | uk_UA |
dc.subject | антична архітектура | uk_UA |
dc.subject | об’єкт архітектури | uk_UA |
dc.subject | пам’ятка архітектури | uk_UA |
dc.title | Архітектурні мотиви в живописі італійського відродження: до питання охорони культурної спадщини | uk_UA |
dc.title.alternative | Architectural Motifs in the Painting of the Italian Renaissance: On the Question of Cultural Heritage Protection | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |