Короткий опис(реферат):
Мета статті – визначити основні ознаки, розкрити особливості розвитку та функціонування на сучасному
етапі жанру українського фортепіанного концерту як складової дитячого педагогічного репертуару. Методи
дослідження ґрунтуються на використанні комплексного підходу, серед яких – історичний метод, що дає змогу
дослідити розвиток жанру у хронологічній послідовності; компаративний метод – з метою виявлення і
зіставлення індивідуальних особливостей музики обраних авторів; аналітичний метод – задля розкриття
виконавських та жанрово-стилістичних аспектів зразків жанру «дитячого» фортепіанного концерту. Наукова
новизна дослідження полягає в тому, що жанр українського «дитячого» фортепіанного концерту став об’єктом
цілісного музикознавчого аналізу. Хоча в музикознавчій літературі існує чимало праць, присвячених
фортепіанним творам для дітей (циклами, альбомам тощо), проте спеціалізованих статей, що детально
розглядають саме «дитячий» фортепіанний концерт в українській музиці, наразі не виявлено. Це свідчить про
перспективність подальших досліджень у цьому напрямі, зокрема аналізу існуючих творів, їхніх жанрово
стильових особливостей та педагогічної цінності. Висновки. На сучасному етапі жанр «дитячого» фортепіанного
концерту має широке поширення як складова педагогічного учнівського репертуару. В українській музиці
ХХ століття сформувались основні традиції даного жанру, закладені І. Берковичем та М. Сільванським, котрі
творчого переосмислювались плеядою композиторів наступних поколінь. Окрім очевидних особливостей жанру,
що відрізняють його від так званого «дорослого» або «зрілого» українського фортепіанного концерту (концертів,
написаних для професійних виконавців), серед яких, в першу чергу, – технічна доступність матеріалу, менший
текстовий об’єм, використання малознакових тональностей та коло образів цікаве юним виконавцям; специфічні
відмінності на сучасному етапі виявляються також у значній орієнтації на класико-романтичні традиції в жанрі
«дитячого» концерту (на відміну від «дорослого»), відносній легкості у пошуку «першовиконавця» (в силу
простоти тексту, переважної прозорості текстового полотна), та значної відмінності у композиторах що творять
у жанрах «дитячого» та «дорослого» фортепіанного концерту. Жанр «дитячого фортепіанного концерту
найкраще розуміє композитор, котрий є педагогом-піаністом, і саме вони, переважно є авторами сучасних
фортепіанних концертів для дітей.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to determine the main features and reveal the peculiarities of the development and
functioning of the Ukrainian piano concerto genre as a component of the children’s pedagogical repertoire. The research
methods are based on the use of an integrated approach, including the historical method, which allows us to study the
development of the genre in chronological sequence; the comparative method – in order to identify and compare the
individual characteristics of the music of the selected authors; the analytical method – to reveal the performance and
genre-stylistic aspects of the samples of the genre of “children’s” piano concerto. The scientific novelty of the study lies
in the fact that the genre of the Ukrainian “children’s” piano concerto has become the object of a holistic musicological
analysis. Although there are many works in the musicological literature devoted to piano works for children (cycles,
albums), no specialised articles have been found that deal in detail with the children’s piano concerto in Ukrainian music.
This indicates the prospects for further research in this area, including an analysis of existing works, their genre and style features, and pedagogical value. Conclusions. At the present stage, the genre of the “children’s” piano concerto is
widespread as a component of the pedagogical student repertoire. In the Ukrainian music of the twentieth century, the
main traditions of this genre were formed, laid down by I. Berkovych and M. Silvanskyi, which were creatively
reinterpreted by a galaxy of composers of the following generations. In addition to the obvious features of the genre that
distinguish it from the so-called “adult” or “mature” Ukrainian piano concerto (concertos written for professional
performers), including, first of all, technical accessibility of the material, smaller textual volume, use of low-key tonalities
and a range of images interesting for young performers. Specific differences at the present stage are also manifested in a
significant orientation towards classical-romantic traditions in the genre of the “children’s” concerto (as opposed to the
“adult” one), relative ease in finding a “first performer” (due to the simplicity of the text, the predominant transparency
of the textual canvas), and a significant difference in composers who work in the genres of the “children’s” and “adult”
piano concerto. The genre of the “children’s piano concerto” is best understood by a composer who is a piano teacher,
and they are mainly the authors of contemporary piano concertos for children.