Короткий опис(реферат):
Мета статті полягає у дослідженні композиторських стратегій у сфері електроакустики з перспективи
інтеграції загальносвітових тенденцій та національних традицій в українській камерно-інструментальній музиці.
Методологія, що використовується у дослідженні електроакустичних композицій камерно-інструментальної
музики, охоплює низку методів та методологічних підходів як спеціальних музикознавчих, так і загальних –
культурологічних. Наукова новизна роботи полягає у здійсненні аналізу композиторських стратегій у сфері
камерно-інструментальної електроакустичної музики України з точки зору розкриття глобальних тенденцій та
національних особливостей. Дослідження виявляє специфіку інтеграції електронних технологій у творчості
українських композиторів, що у камерно-інструментальній музиці виражається через поєднання інноваційного
звучання з елементами академічної музичної культури, фольклору та індивідуальних авторських концепцій.
Окрему увагу зосереджено на розкритті явища синтезу мистецтв у межах електроакустичних ансамблевих творів
та осмисленні ролі мультимедійних практик у формуванні нового типу художньої виразності. Введено до
наукового обігу низку композицій електроакустичної камерно-інструментальної музики сучасних українських
авторів, що дозволяє осмислити специфіку їхнього художнього мислення на перетині традицій та інновацій.
Висновки. Розвиток електроакустичної камерно-інструментальної музики в українському культурно
мистецькому просторі відбувається в межах синтезу загальносвітових інноваційних практик та національних
музичних традицій, що засвідчує відкритість української музичної культури до глобальних процесів при
одночасному збереженні національної ідентичності. Композиторські стратегії української школи
електроакустики характеризуються прагненням до синтезу мистецтв, інтерактивності, мультимедійності, що
виявляється у поєднанні електроніки з акустичними інструментами і театральними, візуальними, вокальними
перформативними елементами. Згідно результатів аналізу електроакустичних творів камерно-інструментальної
музики О. Мануляка, А. Загайкевич, Ю. Гомельської з’ясовано, що вони вирізняються емоційною насиченістю,
філософською глибиною та розмаїттям тембрових рішень, які досягаються завдяки розширенню звукового
простору акустичних ансамблевих звучань електронними засобами. Доведено, що незважаючи на тенденції
уніфікації мови електронної музики під дією процесів глобалізації, українські електроакустичні твори
демонструють національну специфіку. Це реалізується шляхом використання вітчизняними композиторами
поєднання електроніки, акустичних академічних та народних інструментів, автентичних звучань і ритмів, а також
введення етнічної тематики, що сприяє збереженню українських культурних традицій в нових електроакустичних
формах художнього втілення камерно-інструментальної музики.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to study composers’ strategies in the field of electroacoustics from the perspective
of integrating global trends and national traditions in Ukrainian instrumental chamber music. The research methodology
used in the study of electroacoustic compositions of instrumental chamber music includes a number of methods and
methodological approaches, both special musicological and general cultural. The scientific novelty of the work lies in
the analysis of composers’ strategies in the field of electroacoustic instrumental chamber music of Ukraine with a viewto revealing global trends and national peculiarities. The study reveals the specifics of the integration of electronic
technologies in the works of Ukrainian composers, which is expressed in instrumental chamber music through the
combination of innovative sound with elements of academic musical culture, folklore and individual authorial concepts.
Particular attention is paid to the disclosure of the phenomenon of art synthesis within electroacoustic ensemble works
and to the understanding of the role of multimedia practices in the formation of a new type of artistic expression. A
number of compositions of electroacoustic instrumental chamber music by contemporary Ukrainian authors are
introduced into the scientific circulation, which allows us to comprehend the specifics of their artistic thinking at the
intersection of traditions and innovations. Conclusions. The development of electroacoustic instrumental chamber music
in the Ukrainian cultural and artistic space takes place within the framework of a synthesis of global innovative practices
and national musical traditions, which testifies to the openness of Ukrainian musical culture to global processes while
preserving national identity. The compositional strategies of the Ukrainian school of electroacoustics are characterised by
a desire for synthesis of the arts, interactivity, and multimedia, which is manifested in the combination of electronics with
acoustic instruments and theatrical, visual, and vocal performative elements. According to the results of the analysis of
electroacoustic pieces of instrumental chamber music by O. Manuliak, A. Zahaikevych, and Y. Gomelska, it has been
found that they are distinguished by emotional saturation, philosophical depth, and variety of timbre solutions achieved
by expanding the sound space of acoustic ensemble sounds with electronic means. It is proved that despite the tendencies
of unification of the language of electronic music under the influence of globalisation, Ukrainian electroacoustic
compositions demonstrate national specificity. This is achieved through the use by Ukrainian composers of a combination
of electronics, acoustic academic and folk instruments, authentic sounds and rhythms, and the introduction of ethnic
themes, which contributes to the preservation of Ukrainian cultural traditions in new electroacoustic forms of artistic
embodiment of instrumental chamber music.