Короткий опис(реферат):
Мета дослідження – виявлення функціонування поспівок/сузір’їв як структурних одиниць на матеріалі
української сакральної монодії XVI-XVIII cтоліть в контексті музикознавчого поступу ХХ–ХХІ століть.
Методологічною основою дослідження є застосування загальнонаукових методів: хронологічного та
джерелознавчого, що акцентують ракурс музикознавчих досліджень структури сакральної монодії, а також
аналітичного, узагальнювального і міждисциплінарного, що окреслюють перспективи застосування
комп’ютерних технологій у дослідженні сакральної монодії. Наукова новизна – акцентування тяглості основних
підходів до аналізу середньовічної монодії, що опираються на виокремлення інтонаційно-поспівкових
структурних одиниць як формотворчих основ сакрального репертуару. На матеріалі вибраного репертуару
українських ірмологіонів визначено перспективи нового підходу до аналізу монодії завдяки застосуванню
новітніх комп’ютерних технологій. Висновки. Українські нотолінійні ірмологіони XVI-XVIII століть є
унікальним національним явищем, що дозволяє досліджувати глибинні основи сакральної монодії. Завдяки
сучасним комп’ютерним технологіям та міждисциплінарним дослідженням отримуємо можливість
докладніше вивчити структурні особливості сакральної монодії на рівні мелосу і тексту. В перспективі це
допоможе віднайти зв’язок поміж візантійською, слов’янською і київською нотаціями на структурному,
метричному, модальному та синтаксичному рівнях.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the research is to identify the functioning of melodic formula/constellations as structural units of
form on the material of Ukrainian sacred monody of the 16th–18th centuries in the context of musicological progress of
the 20th–21st centuries. The methodological basis of the research is the application of general scientific methods:
chronological and source studies, which emphasise the perspective of musicological studies of the structure of sacred
monody, as well as analytical, generalising and interdisciplinary, which outline the prospects for the use of computer
technologies in the study of sacred monody. The applied research methodology is an accentuation of the durability of
the main approaches to the analysis of medieval monody, which are based on the separation of intonation-chorus structural
units as the formative bases of the sacred repertoire. On the material of the selected repertoire of Ukrainian irmologions,
the prospects of a new approach to the analysis of monody are determined thanks to the application of the latest computer
technologies. Conclusions. Ukrainian notolinear irmologions of the 16th–18th centuries are a unique national
phenomenon that allows us to explore the deep foundations of sacred monody. Thanks to modern computer technologies
and interdisciplinary research, we get the opportunity to study in more detail the structural features of sacred monody at
the level of melos and text. In the future, this will help to find the connection between Byzantine, Slavic and Kyivan
notations at the structural, metrical, modal and syntactic levels.