Короткий опис(реферат):
The purpose of this article is to examine creativity as a driving force of innovative development and to reveal its
influence on the formation of the intellectual and cultural-artistic potential of society in the context of Ukrainian scientific
thought of the 21st century. The research methodology is based on an interdisciplinary approach to the study of creativity
in Ukrainian scientific thought of the 21st century. The philosophical analysis of scientific thought allows for the
integration of concepts into a broad cultural-artistic context. The psychological approach is grounded in theories of
personal development through creativity. The semantic approach emphasises meaning and subjective experience, while
also explaining how creativity extends beyond ordinary experience to create new opportunities for thought processes. The
systemic approach structures existing perspectives on creativity as a driving force of innovative development, considering
it as a factor influencing the formation of intellectual and cultural-artistic potential in society and enabling the forecasting
of its development prospects. Scientific novelty. The novelty of this study lies in the analysis of Ukrainian scientific
thought of the 21st century, where creativity is examined as a driving force of innovative development. The study reveals
its impact on the formation of the intellectual and cultural-artistic potential of society and explores creativity as a key
factor of social development. Creativity is considered from philosophical, psychological, and economic perspectives, with
an emphasis on its role in generating new ideas, adapting to change, and driving innovation processes in the socio-cultural
space of the first quarter of the 21st century. Conclusions. In the context of 21st century Ukrainian scientific thought,
creativity emerges as a driving force in which intellect and imagination interact to generate not only new ideas and objects
but also new ways of perceiving and understanding reality. Creativity, as a driving force of innovation in the formation
of intellectual and cultural-artistic potential, has significant potential for transforming both individual and collective
experience. It is an active process that can ensure the continuous evolution of values and perspectives and provide forming
the basis for the development of new artistic forms. The article analyses various approaches to creativity as a categorical
concept definition, its complicated essence, and its connection with freedom of mind, intuition, self-expression, and social
mechanisms. Based on the analysis of Ukrainian scientific thinking of the 21st century, the study defines ‘creativity’ as a
new developmental force in society, which combines a number of features such as adaptation to new conditions,
innovative thinking, and new paradigms in culture, art, and science. The proposed integration of different scientific
approaches aims to deepen the understanding of creativity both as an outcome and as a characteristic of personality. The
study emphasises the importance of creativity for the development of intellectual capital and social progress.
Суть розробки, основні результати:
Мета статті – розгляд творчості як рушійної сили інноваційного розвитку, розкриття її впливу на
формування інтелектуального та культурно-мистецького потенціалу суспільства в контексті наукової думки
України ХХІ століття. Методологія дослідження ґрунтується на міждисциплінарному підході щодо
дослідження творчості в науковій думці України ХХІ століття. Філософський аналіз наукової думки дозволяє
інтегрувати поняття в широкий культурно-мистецький контекст; психологічний підхід базується на теорії
розвитку особистості через творчість; смисловий підхід акцентує увагу на значеннях і суб’єктивному досвіді, а
також пояснює можливості виходу творчості за межі звичайного досвіду та створення нових можливостей для
мислення; системний підхід систематизує існуючі погляди щодо творчості як рушійної сили інноваційногорозвитку, розглядає її як фактор, що впливає на формування інтелектуального та культурно-мистецького
потенціалу суспільства та надає можливості спрогнозувати перспективи його розвитку. Наукова новизна
полягає у тому, що на основі аналізу наукової думки України ХХІ століття творчість досліджується як рушійна
сила інноваційного розвитку, розкриваються її впливи на формування інтелектуального та культурно
мистецького потенціалу суспільства, творчість досліджується як ключовий чинник розвитку суспільства.
Творчість розглядається у філософському, психологічному та економічному аспектах, підкреслюється її роль у
формуванні нових ідей, адаптацій до змін та інноваційних процесів, що відбуваються у соціокультурному
просторі першої чверті ХХІ століття. Висновки. В контексті наукової думки України ХХІ століття творчість
постає як рушійна сила, в якій інтелект і уява взаємодіють, щоб створити не тільки нові ідеї чи об’єкти, а й нові
способи сприйняття і розуміння реальності. Творчість як рушійна сила інновацій в контексті формування
інтелектуального та культурно-мистецького потенціалу суспільства має значний потенціал для трансформації як
індивідуального, так і колективного досвіду. Це активний процес, який може забезпечити постійну еволюцію
своїх цінностей і поглядів, що можуть стати основою для розвитку нових форм мистецтва. В статті аналізуються
різні підходи до визначення творчості як категоріального поняття, її багатогранної природи, зв’язок із свободою
мислення, інтуїцією, самовираженням та соціальними механізмами. На основі аналізу наукової думки надається
визначення дефініції «творчість», яка розглядається як рушійна сила інноваційного розвитку суспільства, що
поєднує різні аспекти: адаптацію до нових умов, інноваційні рішення та формування нових культурно
мистецьких та наукових парадигм. Запропонована інтеграція різних наукових підходів для глибшого розуміння
творчості як результату та характеристики особистості. Дослідження акцентує увагу на важливості творчості для
розвитку інтелектуального капіталу та соціального прогресу.