Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Особливості режисури Кшиштофа Варліковського крізь призму тенденцій сучасного європейського театру

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Гордєєв, Сергій Іванович
dc.date.accessioned 2025-07-31T08:46:13Z
dc.date.available 2025-07-31T08:46:13Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Гордєєв С. І. Особливості режисури Кшиштофа Варліковського крізь призму тенденцій сучасного європейського театру. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2025. № 1. С. 409–413. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/6120
dc.description The purpose of the article is to identify the characteristic features of K. Warlikowski’s directorial work in the context of the features of the development of modern European theatre. Research methodology. The analytical method, the historical-cultural method, the method of biographical reconstruction and the typological method (to clarify the process of formation and development of K. Warlikowski’s directing), as well as the method of art history, genre-style and structural analysis, which contributed to the conceptualisation of the master’s directing, were applied. Scientific novelty. The features of K. Warlikowski’s directing of the late 20th century – the first decades of the 21st century were studied. The director’s approaches to staging dramatic performances, the specifics of the author’s vision, the formation of the visual series of performances and the interaction between the viewer and the actor were considered. K. Warlikowski’s directing is analysed through the prism of the “performative turn”. Conclusions. Krzysztof Warlikowski did not create a system or method that could be easily applied by other theatre practitioners, but his way of working, commitment and approach to both the actor and the viewer are a source of inspiration for other theatre figures. K. Warlikowski’s performances – built on a game of associations, the denial of the viewing process as a comfortable process, but certainly a source of new experience – are not a completed, fixed and ready-made cultural product, but temporary events open to change, which is the result of constant work on the production and events in the lives of the actors and the director. For more than twenty years, the director has been advocating for a deep renewal of the language of European theatre. Drawing on references to cinema and the original use of video, inventing new forms of theatre aimed at restoring the connection between the play and the spectator, he calls on the latter to discover for themselves what is hidden under the background of everyday life. At the present stage, K. Warlikovsky represents his theatre productions at the leading festivals of the world, from Europe to America, and stages lyrical operas on the stages of the main European opera houses. The director’s productions as a free artist are an attempt to open poetic gaps to show the other side of the coin, in the process of self-knowledge and complex anthropological research. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – виявити характерні риси режисерської творчості К. Варліковського в контексті особливостей розвитку сучасного європейського театру. Методологія дослідження. Застосовано аналітичний метод, історико-культурний метод, метод біографічної реконструкції та типологічний метод (для уточнення процесу формування та становлення режисури К. Варліковського), а також метод мистецтвознавчого, жанрово стильового та структурного аналізу, що посприяли концептуалізації режисури майстра. Наукова новизна. Досліджено особливості режисури К. Варліковського кінця ХХ ст. – перших десятиліть ХХІ ст.; розглянуто підходи режисера до постановок драматичних вистав, специфіку авторського бачення, формування візуального ряду вистав та взаємодії між глядачем і актором; проаналізовано режисуру К. Варліковського крізь призму «перформативного повороту». Висновки. Кшиштоф Варліковський не створив системи чи методу, які могли б легко застосовуватися іншими театральними практиками, але його спосіб роботи, зобов’язання та підхід як до актора, так і до глядача, є джерелом натхнення для інших театральних діячів. Вистави К. Варліковського - побудовані на грі асоціацій, запереченні процесу перегляду як комфортного процесу, але безумовно джерела нового досвіду, - не є завершеним, фіксованим та готовим культурним продуктом, а тимчасовими подіями, відкритими для змін, що є наслідком постійної роботи над постановкою та подіями в житті акторів і режисера. Понад двадцять років режисер виступає за глибоке оновлення мови європейського театру. Спираючись на посилання до кіно та оригінальне використання відео, винаходячи нові форми театру, що спрямовані на відновлення зв’язку між п’єсою і глядачем, він закликає останніх відкрити для себе те, що приховано під тлом буденного життя. На сучасному етапі К. Варліковський репрезентує свої театральні постановки на провідних фестивалях світу, від Європи до Америки, і здійснює постановки ліричних опер на сценах головних європейських оперних театрів. Постановки режисера як вільного художника – спроба відкрити поетичні прогалини, щоб показати інший бік медалі, в процесі самопізнання та складного антропологічного дослідження. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject К. Варліковський uk_UA
dc.subject театральна режисура uk_UA
dc.subject сучасний європейський театр uk_UA
dc.subject перформативний поворот uk_UA
dc.subject режисерська лексика uk_UA
dc.subject взаємодія актора і глядача uk_UA
dc.title Особливості режисури Кшиштофа Варліковського крізь призму тенденцій сучасного європейського театру uk_UA
dc.title.alternative Features of Krszystof Warlikowski’s Direction through the Prism of the Trends of Modern European Theatre uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу