Короткий опис(реферат):
Метою статті є аналіз первинних градацій виконання богослужбових текстів та визначення їх характерних особливостей в богослужінні української Православної церкви. Методологія дослідження включає системний аналіз, що дав можливість проаналізувати та дослідити градації виконання богослужбових текстів (псалмодіювання і розспівне читання). Для окреслення часових і кількісних характеристик проаналізованого матеріалу було вжито статистичний та хронологічний методи. Наукова новизна полягає у критичному аналізі схеми градацій виконання богослужбових текстів, в результаті якого запропоновано псалмодію віднести до розповідного читання, а екфонетику вважати розспівним читанням з певними музичними елементами. Висновки. Досліджено еволюцію первинних градацій виконання богослужбових текстів, починаючи з давньоіудейського читання і давньогрецької просодії до розспівного читання в українській Православній церкві XVII ст. Проаналізовано сучасні системи градацій виконання богослужбових текстів, розроблені провідними вченими-медієвістами. Визначено та конкретизовано особливості
псалмодіювання та розспівного читання в богослужінні української Православної церкви.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to analyze the primary gradations of the performance of liturgical texts and determine their characteristic features in the worship of the Ukrainian Orthodox Church. The research methodology includes system analysis, which made it possible to analyze and study the gradations of the execution of liturgical texts (psalmodization and raspevny reading). Statistical and chronological methods were used to determine the temporal and quantitative characteristics of the analyzed material. Scientific novelty consists in a critical analysis of the gradation scheme for the performance of liturgical texts, as a result of which it is suggested that the psalmody be attributed to narrative reading, and ekfonetics should
be considered raspevny reading with certain musical elements. Conclusions. The evolution of the primary gradations of the
performance of liturgical texts is studied, from ancient Jewish reading and ancient Greek prosody to raspevny reading in the Ukrainian Orthodox Church of the XVII century. The modern gradation systems for the execution of liturgical texts, which were developed by leading media scholars, are analyzed. The features of psalmodization and chant reading in liturgy of the Ukrainian Orthodox Church are defined and concretized.